سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش کمیته بدوی در بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال

صادق رئیسی کیا مدیر حقوقی اعلام کرد که کمیته بدوی صلاحیت بررسی مجدد وضعیت نامزد‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را دارد.

در حالی که به زمان انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نزدیک می‌شویم، اما همچنان حواشی این انتخابات ادامه دارد.

صادق رئیسی کیا مدیر حقوقی درباره نقش و وظیفه کمیته بدوی در این انتخابات توضیحاتی را مطرح کرده که به شرح زیر است.

۱- اگر کمیته بدوی انتخاباتی، متوجه اشتباه خودش در بررسی صلاحیت‌ها و مدارک شود یا متوجه شود که در انطباق موضوع با اساسنامه و مقررات انتخاباتی، اشتباه کرده است بدون نیاز به درخواست یا اعلام موضوع از مبادی دیگر می‌تواند حتی تا قبل از برگزاری انتخابات، از تصمیم اشتباهی که گرفته است عدول کند و تصمیم درست را اتخاذ کند. پس از انتخاب فرد به ریاست یا عضویت در هیئت رئیسه، مراجع دیگری، صلاحیت رسیدگی به زایل شدن شرایط او را دارند و در این مورد، کمیته‌های انتخاباتی، صلاحیت ندارند.

 صلاحیت برای مدیریت در فدراسیون فوتبال، نه آنی است نه همیشگی. صلاحیت عضو هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال  مسئله جاری است و موضوعی نیست که فقط یک‌بار، قابل رسیدگی و توجه باشد یا مسئله نیست که مختومه و پایان یافته، قلمداد شود. در هر زمان که یک عضو هیئت رئیسه و یا رئیس فدراسیون فوتبال، صلاحیت و شرایط قانونی عضویت در هیئت رئیسه را از دست بدهد باید کنار گذاشته شود.

۲-صلاحیت، ویژگی است که باید هم در هنگامی نامزدی، وجود داشته باشد هم در زمان برگزاری انتخابات و هم در زمان عضویت و فعالیت در هیئت رئیسه. در هر کدام از این مراحل،   که احراز  صلاحیت  وجود نداشته یا وجود داشته، اما زایل شده است فردی که صلاحیتش احراز نشده یا صلاحیتش زایل شده، باید کنار گذاشته شود.

۳- اگر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، نظر داده باشند که یک نامزدی، شرایطش از نظر آن‌ها احراز نشده است کمیته بدوی انتخاباتی فدراسیون فوتبال باید درباره آن نامزد با توجه به مدارک و وضعیت جدید، نظر مجدد بدهد.

حتی اگر بنا به چیزی همانند گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی یا شکایت و گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یا گزارش دادستانی مالیاتی یا مرکز مبارزه با پولشویی کشور، بیانگر آن باشد که درباره یک نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال، احتمال صدور قرار بازداشت موقت یا قرار‌های تأمین کیفری دیگر همانند قرار وثیقه، وجود دارد و حساسیت جامعه و افکار عمومی به قدری بالاست که اعتبار فوتبال و فدراسیون فوتبال در معرض آسیب جدی است کمیته بدوی انتخاباتی فدراسیون فوتبال، صلاحیت دارد که با توجه به چنین گزارشات و مدارکی، یک بررسی و رسیدگی ویژه مجدد راجع به نامزدی آن فرد را اعمال کند و تصمیم تازه‌ای بگیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.