سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاجری:

تکلیف ساکنان شهرک سعدی شیراز مشخص شود

عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است.

محمدرضا هاجری در نطق قبل از دستور شصت‌وهفتمین صحن علنی شورای شهر شیراز  گفت: امروز پس از نیم قرن تحمل درد و رنج اهالی شهرک سعدی از عملکرد مدعیان موقوفه نصیرالملک شیراز، قصد دارم رنجنامه مردم را فریاد بزنم. شاید فریاد رسی بشنود.

او گفت: بیش از ۷۰۰ سال قبل که شیخ اجل سعدی شیرازی در خانقاه خود در این محله زندگی می‌کرد، در اطراف آن، اهالی بومی ساکن بوده، با احیای زمین‌های موات، امرار معاش می‌کردند. اما امروز بنام وقف و بنام امام حسین (ع) مظلوم، موقوفه نصیرالملک کل سکونتگاه‌ها و مالکیت زمین‌های احیا شده اهالی را پس از صد‌ها سال انکار کرده و مدعی شده شهرک سعدی با ۱۵۶ شهید، هزاران ایثارگر و جانباز دوران دفاع مقدس و۱۴ شهید و ۵۰ جانباز قبل از انقلاب ۵۷ متعلق به موقوفه است.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: موقوفات شهرک سعدی نه تعیین حدود شده و این موقوفه، نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می‌کند.

هاجری گفت: به نام وقف، ظلم و ستم تا جایی پیش رفته که شهرک سعدی بخصوص بافت فرسوده و قدیمی اش تبدیل به غزه و یمن شده است.

او گفت: هیچ سرمایه گذار و احیاگری حاضر نمی‌شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت برآن را دارد، آنهم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه گذاری کند.

این عضو شورا گفت: پس از سیل سعدی، شرکت آب و فاضلاب به بیش از ۱۵۰ منزل با ساخت بالای ۵۰ سال اخطار داده که منازل مجوز دار با آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است. همزمان موقوفه نصیر الملک ادعا دارد زمین‌ها موقوفه است.

هاجری گفت: آیا می‌توان قبول کرد همزمان زمینی هم جزو مسیل باشد هم وقفی؟ اگر مسیل و رودخانه بوده که انفال به حساب می‌آید. چگونه مسیل وقف شده؟ همزمان منابع طبیعی مدعی است منازل دامنه‌های کوه از آن منابع طبیعی است و موقوفه ادعا دارد وقفی است.

او گفت: موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است. اهالی خونگرم شهرک سعدی از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری چند درخواست و مطالبه برحق دارند از جمله موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و همه مدارک خود را ارائه کند تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی نموده، اعلام نظر قطعی و نهائی داشته باشند.

هاجری گفت: بدون شک اگر مرحوم مغفور نصیر الملک زنده بود، اجازه نمی‌داد به نام وقف و امام حسین مظلوم (ع) این همه به اهالی محروم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داده شود.

او پس از ارائه نطق خود در میان خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر انتخاب شهردار شیراز گفت: تا نیمه شهریور ماه شورا تلاش خواهد کرد که تکلیف شهردار را مشخص کند.

هاجری با تاکید بر اینکه اجازه دخالت از خارج از شورا در معرفی شهردار جدید را داده نمی‌شود، گفت: بیش از ۲۳ نفر برای تصدی شهرداری شیراز معرفی شده‌اند که طی روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری اسامی نهایی مشخص می‌شود.

در ادامه این جلسه دستور کار‌ها بررسی شد که یکی از مهم‌ترین مصوبات شورا لایحه شهرداری شیراز، درخصوص اخذ مجوز واگذاری قرارداد پیاده‌سازی، نصب و راه‌اندازی، استقرار، آموزش، تهیه سخت افزار و پشتیبانی، نگهداری، تعمیرات و خدمات فروش شارژ و اعتبار پروژه کیف پول و بلیت افزار شهروندی بود.

بر این اساس مصوب شد که به شهرداری شیراز اجازه داده شود نسبت به واگذاری قرارداد "پیاده‌سازی، نصب و راه اندازی، استقرار، آموزش، تهیه سخت افزار و پشتیبانی، نگهداری، تعمیرات و خدمات فروش شارِژ و اعتبار پروژه کیف پول و بلیت افزار شهروندی" به شرکت راهبرد هوشمند شهر به مدت شش ماه اجرا و پنج سال پشتیبانی جمعاً ۶۶ ماه، مطابق بند یک ماده ۳۱ آئین نامه معاملات شهرداری تهران تسری یافته به سایر کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها از محل ردیف اعتباری ۴۰۸۳۰۱ از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری شیراز اقدام کند.

مصوبه دیگر شورا طرح شروع عملیات اجرایی پروژه‌های بودجه ۱۴۰۱ بود که ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور با توجه به گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱ و تعریف پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱، شهرداری شیراز مکلف است که عملیات اجرایی حداقل ۵۰ درصد از تعداد پروژه‌های فوق الذکر را ظرف مدت حداکثر ۳۰ روز پس از ابلاغ این مصوبه شروع کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.