سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویروس طاعون نشخوارکنندگان در طبیعت زنده است

پایش‌های محیط زیستی در کانون‌های شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک آغاز شده است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: خبری مبنی بر مشاهده طاعون نشخوارکنندگان در طالقان دیروز دریافت شد که با توجه به همجواری البرز مرکزی در مازندران با این منطقه ، پایش‌ها در ارتفاعات استان نیز آغاز شده است.

او افزود: این پایش‌ها در همه مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران که محل تردد و زیستگاه کل و بز وحشی هستند آغاز شده است.

ربیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ادامه داد: مناطق کوهستانی و ارتفاعات البرز مرکزی در شهرستان‌های تنکابن، نوشهر و کلاردشت که پارسال کانون شیوع این بیماری بودند به صورت ویژه پایش می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: پارسال ۲۵۰ راس کل و بز وحشی در مازندران بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شده بودند.

او گفت: بر اساس گزارش‌های اداره کل دامپزشکی مازندران با توجه به واکسیناسیون دام‌های اهلی پارسال هیچ موردی از تلف شدن دام‌ها و احشام روستاییان گزارش نشده بود.

او افزود: ویروس طاعون نشخوارکندگان ویروس خطرناکی است و اگرچه در احشام و دام‌های اهلی دیده نشده است اما در طبیعت وجود دارد و دامداران باید به این نکته توجه کنند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی واگیر دار است که نخستین بار در ساحل عاج گزارش شد و سپس در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران گسترش یافت.

این بیماری قابل سرایت از حیوانات وحشی به دام اهلی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور مشترک استفاده می‌کنند.

این بیماری با تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.