سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چین:

آمریکا آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد + فیلم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید در نتیجه ۲۰ سال جنگ آمریکا در افغانستان، این کشور به ویرانه تبدیل شده است.

وانگ ونبین سخنگوی وزرات امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: اگرچه آمریکا در افغانستان شکست خورده، اما با نام دمکراسی و حقوق بشر در حال دخالت در امور داخلی سایر کشورهاست. 

سخنگوی وزارت خارجه چین، افغانستان را نمونه زنده جنگ‌طلبی آمریکا و شکست برنامه «تحول دموکراتیک» این کشور دانست و گفت: دو دهه‌ تهاجم آمریکا به افغانستان، این کشور را به ویرانه تبدیل و آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد و ۱۷۴ هزار نفر از جمله بیش از سی هزار غیرنظامی را کشت و ده‌ها میلیون نفر را آواره کرد.

به گفته ونبین، تأثیر این جنگ سبب شده است که میلیون‌ها افغانستانی با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کنند، حدود سه میلیون کودک از رفتن به مدرسه باز بمانند و ۱۸.۹ میلیون نفر با کمبود حاد مواد غذایی مواجه شوند.

ونبین گفت: به رغم هزینه میلیاردی و کشته شدن ۲ هزار و ۴۰۰ نظامی آمریکایی، جنگ افغانستان به یکی از بزرگترین شکست های نظامی در  تاریخ این کشور تبدیل شده است. 

این در حالی است که  سفیر چین در کابل  نیز با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم، بلوکه شدن دارایی‌ها و ذخایر مالی افغانستان را دزدی آشکار واشنگتن از سرمایه ملی مردم این کشور خوانده است. 

برچسب ها: طالبان ، چبن ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.