سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعلام نرخ تبدیل شلتوک به برنج در گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان نرخ تعیین شده برای تبدیل شلتوک به برنج سفید در این استان را اعلام کرد.

صالح محمدی گفت: با توجه به قرار گرفتن در شرایط برداشت محصول برنج در شالیزار‌های گیلان و پس از برگزاری نشست‌های مختلف در این مورد، نرخ تبدیل شلتوک به برنج در شالیکوبی‌ها تعیین و در ستاد تنظیم بازار استان نیز مصوب شده است.

به گفته او، کارخانه‌های برنجکوبی گیلان در این زمینه به گروه‌های معمولی، رتبه دو و رتبه یک تقسیم و برای هر کدام نرخی مشخص شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک برنج در کارخانه‌های معمولی؛ یک هزار و ۶۰۰ تومان، در کارخانه‌های رتبه ۲؛ یک هزار و ۷۵۰ تومان و در کارخانه‌های رتبه یک نیز یک هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

آقای محمدی حق العمل غیرنقدی شالیکوبی‌های گیلان در سال ۱۴۰۱ را نیز به این شرح اعلام کرد:

کارخانه‌های برنجکوبی رتبه معمولی؛ دریافت ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم برنج سالم به ازای تبدیل هر ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک به برنج سفید

کارخانه‌های برنجکوبی رتبه دو؛ دریافت ۲ کیلو و ۶۰۰ گرم برنج سالم به ازای تبدیل هر ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک به برنج سفید

کارخانه‌های برنجکوبی رتبه یک؛ دریافت ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم برنج سالم به ازای تبدیل هر ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک به برنج سفید

او همچنین گفت: پرداخت نرخ ریالی یا کالایی برنج سفید بر اساس اختیار و تمایل کشاورز انجام می‌شود و هیچ کارخانه داری حق تعیین نوع پرداخت را ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان به فعالیت یک هزار و ۴۲۵ شالیکوبی در این استان اشاره و تصریح کرد: با ورود تکنولوژی در عرصه صنایع بیش از ۷۰۰ کارخانه در این استان تجهیز و نوسازی شده‌اند که این مهم ۳ تا ۷ درصد کاهش ضایعات را در مرحله تبدیل به همراه داشته است.

استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی انام جزء رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزء رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.

بیشترین ارقام برنج کشت شده در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را تشکیل می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.