امید رضاییفر در آئین افتتاحیه سومین رویداد ملی توسعه اکوسیستم نوآوری استانها (تانا) اظهارکرد: باید مسیر متفاوتی را نسبت به اتفاقاتی که در حوزه نوآوری و فناوری کشور تجربه کردیم، رقم بزنیم تا تفاوتهای کارکردی و ساختاری ایجاد کنیم. معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم از آبانماه سال گذشته با این نیّت که توجه به این ساختار جزو ارکان اصلی ماموریتهای ابلاغی است، تاسیس شد و تاکنون اتفاقات خوبی را رقم زده است.
مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قانون جهش تولید دانشبنیان گفت: این قانون ظرفیتهای خوبی را در خود جای داده است و یکی از بندهای آن که درشرف تدوین آییننامه آن هستیم اعتبار مالیاتی است؛ به این معنا که همه موسسات و شرکتهای تولیدی هرقدر اعتبار برای بخش تحقیق و توسعه بگذارند میتوانند در سالهای بعد در قالب اعتبار مالیاتی از آن استفاده کنند.
رضاییفر با بیان اینکه تاکنون حمایتها از حوزه فناوری صرفاً در قالب تسهیلات بوده است، بر تغییر رویکردهای حمایتی تاکید کرد و افزود: شاید از زاویه یک فناور نیاز چندانی به تسهیلات نداشته باشیم و موضوع اصلی ما مراجعه بازار به سمت فضای فناوری است. در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تفاهمنامههای خوبی با مجموعههای مختلف از جمله مرکز تحقیقات جهادکشاورزی برای تشکیل دهکدههای فناوری، صنایع غذایی و کشاورزی امضا شده است.
وی ادامه داد: یک پلتفرم جدی و بستر ارتباطی در قالب سازمان ایدهها و نیازها ایجاد کردیم. با اداره ثبت اختراعات در حال تفاهم هستیم تا این مسیر منتهی به ثبت مالکیت فکری شود. در واقع، این پلتفرم برای ثبت نیازها و ایدههای فناورانه است. یکی از اتفاقات خوب این است که این فرآیند با پایگاه استنادی جهان اسلام پیش میرود و کسانی که ایدههای فناورانه خود را در این پلتفرم ثبت میکنند گواهی یکتا دریافت میکنند.
رضاییفر با بیان اینکه امسال دو اتفاق بزرگ در موضوعات مرتبط با حوزه فناوری رخ داده است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سکوی ملی ارتباطی، علاوهبر حوزههای آموزشی، تربیتی و فرهنگی، حوزههای فناوری و نوآوری هم قرار گرفته است. اتفاق مهم دیگر در بند ه تبصره ۹ قانون بودجه گنجانده شده و همه دستگاهها را موظف کرده تا نیازهای پژوهشی خود را در این سامانه ثبت کنند. علاوه برهمه اینها ما به دنبال آن هستیم تا ترند جدیدی را در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه رقم بزنیم.