قاسم عموعابدینی امروز در نشست علمی آموزشی شورای دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاههای بزرگ به دلیل برخورداری از زیرساختهایی که در ۴۰ سال گذشته کسب کردند توانمندی مناسبی برای اجرای طرح تحول آموزش عالی دارند و باید این توانمندی در دانشگاههای نوپا و در حال توسعه ایجاد شود.
او در این جلسه با اشاره به اهداف و جزییات طرح تحول آموزش عالی، اظهار داشت: ما چهار چالش عمده را در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها شناسایی کردیم که با اجرای این طرح باید برطرف شود.
او با بیان اینکه این چالشها در زمینههای مختلف فرهنگی، آموزشی، فناوری، پژوهشی و مباحث حکمرانی دانشگاه هاست، اضافه کرد: لازم است برنامههای متناسب با این طرح تحول در دانشگاهها در بخشهای مختلف به گونهای که قابل سنجش باشد و بتواند چالشهای موجود را برطرف کند، تهیه و اجرایی شود.
عموعابدینی ارتباط صنعت و دانشگاه، مسائل فرهنگی و دیپلماسی علمی و فرهنگی را از چالشهای دانشگاهها خواند و گفت: دانش آموختگان دانشگاهی باید به گونهای تربیت شوند که بتوانند نیازهای جامعه و صنعت را حل کنند.
او خاطرنشان کرد: برنامههایی که در هر یک از دانشگاهها برای اجرایی شدن طرح تحول آموزش عالی تدوین میشود مانند هم نیست بلکه در دانشگاههای کوچک و بزرگ و جامع و صنعتی باهم تفاوت دارد.
او با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی طرح تحول آموزش عالی در وزارت علوم و برنامه ریزی برای هدایت اجرای این طرح اظهار داشت: برش بخش آموزش در طرح تحول مشخص و به همه دانشگاهها ابلاغ شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه تا کنون ۱۰ دانشگاه برنامه خود را برای طرح تحول مشخص کردند، اضافه کرد: چهار دانشگاه توافقنامه خود را در این زمینه امضا کردند و ارزیابی ما این است که ۲ تا سه ماه آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشگاهها طرح تحول خود را آماده امضا خواهند کرد.
عموعابدینی با اشاره به اینکه دانشگاهها باید مشخص کنند که برای هر یک از راهبردهای سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم چه نیازهایی دارند و چه اقداماتی انجام میدهند، تاکید کرد: این طرح، اساس توسعه علمی و تمدن سازی در نظام آموزشی عالی و گام دوم انقلاب است و هدف آن نقش آفرینی در تمدن نوین اسلامی و حرکت بر اساس و رو به جلوست.
او همچنین هدف از برگزاری جلسه امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان را تبیین این طرح، بررسی مسائل و مشکلات دانشگاهیان و تبادل نظر درباره اجرایی کردن این طرح در دانشگاه دانست.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: این دانشگاه در بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی از سالهای پیش تا کنون نقش اقتداربخشی به کشور را برعهده داشته است.
سیدعلیمحمد میرمحمدی میبدی افزود: کیفیت آموزشی این دانشگاه، برند و هویت جدایی ناپذیر آن بوده و نتیجه آن، تربیت دانش آموختگان با کیفیت و متخصص برای صنعت است.
او با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان با وجود برخی کاستی ها، توانسته است طرح تحول آموزشی خود را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: امضای قراردادهای پژوهشی با صنعت، کاهش مصرف انرژی، بازسازی و بازگردانی و تعمیرات ۲۰ دستگاه آزمایشگاهی با بودجهای بالغ بر چهار میلیارد تومان به چرخه فعالیتهای پژوهشی دانشگاه و پیشرفت طرح عمرانی دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان نوآوری دانشگاه بخشی از فعالیتهای موثر این دانشگاه در ۹ ماه گذشته است.
دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای برتر کشور است.