سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت روی مواد غذایی واقعی نیست

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان گفت: قیمت‌هایی که امروز بر روی مواد غذایی زده می‌شود قیمت‌های واقعی نیست و قطعاً قیمت‌ها بالاتر است.

مجتبی برزگر  با اعتقاد بر اینکه قیمت‌هایی که امروز بر روی مواد غذایی زده می‌شود قیمت‌های واقعی نیست و قطعاً قیمت‌ها بالاتر است، گفت: طبیعی است کالایی که قیمت‌گذاری دستوری شد، کاهش قیمت آن نیز باید دستوری باشد.

 او درباره وضعیت بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری، اظهار کرد: در قیمت‌گذاری‌های دستوری، متأسفانه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده قیمت واقعی تولید یک محصول را تعیین نمی‌کند. مثلاً در ابتدای سال ۱۴۰۰ قرار شد براساس نتیجه تحقیقات ما به‌صورت مدون قیمت یک بطری کوچک آب‌معدنی را به نهاد قیمت گذار تحویل دهیم، اما پیش از اعلام ما، سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت دستوری ۲۲۰۰ تومان را برای یک بطری کوچک آب‌معدنی اعلام کرد، اما در عمل و در بازار هیچ‌کس آب‌معدنی را با قیمت کمتر از ۴۰۰۰ تومان عرضه نکرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه تولیدات صنعتی باید با آنالیز قیمت در سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌گذاری شود، گفت: نکته‌ای که در کالاهای موجود در بازار وجود دارد، این است که ما به‌عنوان استان پایلوت می‌توانیم برای آنالیز قیمت مواد مصرفی مردم در تولیدات صنعتی ورود پیدا کنیم و قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار کشور ارائه دهیم.

برزگر تصریح کرد: قیمت‌هایی که امروز بر روی مواد غذایی درج می‌شود، قیمت‌های واقعی نیست و قطعاً قیمت‌ها بالاتر است. در قیمتی که بر روی مواد غذایی درج می‌شود چند نکته وجود دارد، اینکه یا قیمت درست نیست و یا اگر قیمت آن است چند مشکل وجود دارد و با قیمت موجود، کمیت و کیفیت محصول پایین‌تر است.

او افزود: به عینه مشاهده می‌شود که در پر کردن بطری‌های آب‌معدنی کم‌کم سر بطری‌ها خالی‌تر می‌شود مثلاً بر روی یک بطری آب‌معدنی کوچک، ۳۰۰ سی‌سی درج شده، اما در اصل حجم آب آن ۲۸۰ سی‌سی است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان درباره اینکه برخی کالاها باوجود کاهش نسبی دیگر اقلام در بازار کاهشی ندارند، تأکید کرد: طبیعی است کالایی که قیمت‌گذاری دستوری شد، کاهش قیمت آن نیز باید دستوری باشد و تا به‌صورت دستوری این کاهش اعلام نشود، همان قیمت قبلی باقی می‌ماند.

او با تایید اینکه سم بزرگ اقتصاد کشور قیمت‌های دستوری است، گفت: دو نکته در قیمت‌های دستوری وجود دارد؛ قیمت‌های رقابتی را در اقتصاد سالم می‌توان رقابتی کرد، بنابراین در اقتصادی که هرروز نوسان قیمتی مواد اولیه وجود دارد هیچ‌گاه نمی‌توان با رویکرد دستوری، فضای رقابت ایجاد شود. در حالیکه به گفته تولیدکنندگان، قیمت مرغ بین ۴۵ تا ۵۷ هزار تومان است، اما با قیمت دستوری قیمت مرغ بین ۵۹ هزار و ۹۰۰ تا ۶۱ هزار تومان تعیین شد و با این قیمت مرغ در بازار فروخته می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان تاکید کرد: معمولاً قیمت‌گذاری اولیه براساس آنالیز واقعی نیست و بعد از اینکه محصول وارد بازار می‌شود، اگر بازار کشش نداشت و محصول به فروش نرفت، یا کالا را زیرفروشی می‌کنند یا تخفیف‌های اغواگر از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام می‌شود که یک محصول ۵۰ هزارتومانی با تخفیف ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود، در حالیکه بررسی‌ها نشان داده که همین محصول را فروشگاه دار ۲۵ هزار تومان از شرکت مربوطه خرید کرده بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.