سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنایع کوچک و دانش بنیان، موتور محرک جهش صنعتی کشور

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: صنایع کوچک، موتور محرک جهش صنعتی در کشور محسوب می‌شوند و در دوران تحریم‌های سنگین، شاهد موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

صفاری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: در حال حاضر در استان قزوین حدود ۸۰ تا ۸۲ درصد از کسب و کار‌های استان قزوین کسب و کار‌ها و صنایع کوچک و متوسط هستند که بیش از ۶۰ درصد از اشتغالزایی استان قزوین را شامل می‌شوند.

وی افزود: صنایع کوچک، موتور محرک جهش صنعتی در کشور هستند و با سرمایه گذاری کم، این صنایع در قیاس با صنایع بزرگ، بازدهی قابل توجهی دارند.

صفاری خاطرنشان کرد: در دوران تحریم‌های سنگین اقتصادی، شاهد بروز مشکلات عدیده در صنایع بزرگ هستیم، اما صنایع کوچک با تغییر رویکردهایشان، موفق‌تر عمل کردند.

وی افزود: برخی از کشور‌های دنیا مشوق‌هایی را برای صنایع کوچک در نظر گرفته اند و همین صنایع کوچک، با جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، اشتغالزایی و درآمدزایی قابل توجهی را رقم زده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و معرفی آن‌ها به صنایع، مغفول واقع شده است و با استفاده از فن بازار‌ها می‌توانیم این شرکت‌ها را به صنایع مهم استان برای تولید محصول نهایی معرفی کنیم.

وی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، نمایندگی فن بازار ملی کشور در استان قزوین است و همه شرکت‌های صنعتی، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های استان عضو این فن بازار هستند.

صفاری تأکید کرد: ارزش افزوده بالای محصولات تولیدی و اشتغالزایی، مزیت برتر شرکت‌های دانش بنیان است و این روز‌ها شاهد توسعه صادرات محصولات این شرکت‌ها هستیم.

وی افزود: در مدل اس پی ایکس، یک شرکت بزرگ، برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اقدام می‌کند که نمونه آن تولید قطعات خودرو با استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان توسط قطعه سازان بزرگ استان هستیم.

تفکر دانش بنیانی باید در کشور، حاکم شود

صاحب، قائم مقام یک شرکت دانش بنیان مستقر در استان قزوین گفت: زمانی اقتصاد دانش بنیان اتفاق می‌افتد که شاهد تحقق نگاه دانش بنیان در کشور باشیم و با توجه به شعار سال، رویکرد‌ها و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته است و این نگاه نباید به یک یا چند سال معطوف نباشد و باید در کشور نهادینه شود.

وی افزود: در قالب تسهیلات مالی و ارائه مجوز در مدت زمان کوتاه‌تر و استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان می‌توان از این شرکت‌های نوپا حمایت کرد.

صاحب خاطرنشان کرد: با جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه تولید داخلی شرکت‌های دانش بنیان و تکیه بر توان آن‌ها و همچنین بروز رسانی دانش و نوآوری آنها، می‌توان از شرکت‌های دانش بنیان در کشور به صورت ویژه حمایت کرد.

قائم مقام یک شرکت دانش بنیان مستقر در استان قزوین تصریح کرد: شرایطی برای همراهی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ثروت در استان قزوین فراهم است، اما این شرایط کافی نیست و باید برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان، تلاش کرد.

وی افزود: ارتباط بین دانشگاه و صنعت برقرار نیست و همین شرکت‌های دانش بنیان که بر اساس تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند، می‌توانند پلی بین دانشگاه و صنعت باشند.

صاحب تأکید کرد: نیازمند فرهنگ سازی و همچنین آموزش جمعی برای رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان در میان مردم و مسئولان هستیم.

قائم مقام یک شرکت دانش بنیان مستقر در استان قزوین بیان کرد: برخی از نیاز‌های فناورانه استان توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید و روانه بازار شده است و حتی یکی از شرکت‌های دانش بنیان که در زمینه حفاری فعالیت می‌کند، کشور را از واردات دستگاه‌های حفاری بی نیاز کرده است و دستگاه‌های حفاری این شرکت، در حال حاضر مشکل فاضلاب شهر اهواز را حل و فصل کرده است.

وی افزود: شرکت دانش بنیان ما که بر پایه تولید دستگاه‌های حفاری افقی فعالیت می‌کند، درصدد تولید دستگاه‌های حفاری عمودی است تا نیاز کشور را برطرف کند.

صاحب تأکید کرد: نزدیک به ۵ سال است که این شرکت دانش بنیان، در کشور‌های قطر و آذربایجان مشغول فعالیت است و برخی از زیرساخت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر توسط دستگاه‌های تولیدی این شرکت، آماده شده است.

علم و دانش، تنها سرمایه شرکت‌های دانش بنیان

مظفری، یکی دیگر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در قزوین گفت: علم و دانش، تنها سرمایه شرکت‌های دانش بنیان است و این شرکت‌ها برای تولید انبوه محصول نهایی، به سرمایه و حمایت‌های مالی نیاز دارند.

وی افزود: محصولات تولیدی بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان کشور، قابل رقابت با محصولات خارجی است و این روز‌ها به دلیل شرایط سنگین تحریمی، شاهد استقبال گسترده از محصولات تولیدی این شرکت‌ها هستیم.

مظفری خاطرنشان کرد: خرید محصولات داخلی توسط مشتریان، مزیت‌های بسیار عمده‌ای دارد و زنجیره شکل گرفته بین تولیدکننده و مصرف کننده، باعث تقویت ارزش پول ملی، اشتغالزایی و ... می‌شود و زمینه مناسبی هم برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان خواستار حمایت‌های مالی و سرمایه‌ای و همچنین بیمه‌ای برای تولید محصولات دانش بنیانی که در مرز فناوری قرار دارند هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.