حمیدرضا آفرین گفت: با راه اندازی سامانه تلفنی ۱۲۹ در مرکز وکلا خدمات مشاوره تلفنی رایگان به مردم ارائه میشود که از ابتدای امسال ۱۸ هزار تماس تلفنی از سراسر کشور پاسخ داده شده است. ضمن اینکه سال گذشته این رقم ۱۸۰ هزار فقره تماس بوده که در سطح کشور بینظیر است البته این تعداد مشاوره رایگان و پاسخگویی، پس از تهران دومین میزان از ارائه خدمات در راستای صیانت از حقوق شهروندان به شمار میرود.
او افزود: امسال ۱۰۴ هزار مشاوره رایگان ارائه شده که بخشی از آن به صورت تلفنی و بخشی دیگر با حضور در مجتمعهای قضایی است. ضمن اینکه ۱۳۰ مورد پرونده وکالت رایگان و ۱۵۰ مورد وکیل تسخیری برای افراد نیازمند نیز در خراسان رضوی تعیین کردهایم تا افرادی که شرایط مالی مناسبی ندارند از حقوق خود بهرهمند شوند.
رئیس مرکز وکلای خراسان رضوی ادامه داد: مشهد تنها شهری است در کشور که ۱۲ پایگاه خدمات حقوقی رایگان در حاشیه شهر ایجاد کرده ضمن اینکه وارد محلات نیز شدهایم تا بتوانیم خانوادهها را از حقوق خود اگاه کنیم و در صورت نیاز به آنها کمک کنیم.
آفرین بیان کرد: مردم در صورت شکایت از وکیل میتوانند به صورت الکترونیکی اقدام کنند و همچنین پروندهها نیز در دادسرای نظامی پیگیری میشود در کانون، کمیسیونی برای رسیدگی و صلح و سازش شکایت از وکلا تشکیل شده که تاکنون ۸۰ درصد شکایتها با رضایت طرفین خاتمه داده میشود که عمده شکایات نیز اختلافات مالی بین وکیل و موکل است.
او تصریح کرد: دغدغه اصلی ما معرفی وکیلی است که از حقوق مردم پاسداری کند و هر ساله تعدادی وکیل جذب میشوند و به مدت ۱۸ ماه دوره توجیهی و کارآموزی میگذرانند، همانقدر که خبرنگاران به دنبال دفاع از حقوق مردم هستند تیمهای حقوقی نیز به دنبال احقاق حقوق مردم هستند و به نوعی دغدغه وکلا و خبرنگاران نزدیک به هم است.