سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جایگزین حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

در شرایط کنونی کاملاً واضح است که عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌گیرد، در حالی که تقاضا روز به روز بیشتر می‌شود.

 حدود دو سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، از هرج و مرج در این بازار کاهش پیدا کند. اما این شیوه خلاف آنچه که مسئولان تصور می‌کردند عمل می‌شد به طوری که باز هم سودجویان با خرید کد قرعه کشی، از افراد این خودرو‌ها را مجدد در بازار به قیمت‌های بالا بفروش می‌رساند.

متاسفانه امروز فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده است.

آنطور که فاطمی امین تاکید کرده بود قرعه‌کشی از طریق افزایش تیراژ تولید ممکن خواهد بود. با توجه به برنامه خودروسازان و البته دستور دولت برای افزایش تولید خودرو، به نظر می‌رسید که حذف قرعه‌کشی از همین امسال شروع خواهد شد و مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو دیگر نیازی به گذر از هفت خوان رستم نخواهند داشت.

آقای بیگی گفت: در خصوص حذف قرعه کشی خودرو ادعا‌هایی وجود دارد به طوری که مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به حذف تقاضای کاذب، رشد نقدینگی و به دنبال آن رشد تولید خودروسازان منجر شود.

حذف قرعه کشی محصولات ایران خودرو از شهریور

این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایرانخودرو اعلام کرده اند که از شهریور ماه امسال قرعه کشی محصولات خود را متوقف خواهند کرد این در حالی است که رحمانی سخنگوی ایرانخودرو گفته بود:نیاز بازار خودرو سالانه ۱ میلیون ۲۰۰ تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

همچنین محمد علی تیموری مدیر عامل سایپا نیز با اعلام خبر گفت:گروه خودروسازی سایپا به دنبال هرچه بیشتر تولید و فروش محصولات خود از فرایند قرعه کشی خارج خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: اگر آیین‌نامه واردات ابلاغ شود، با توجه به اینکه با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم، سایپا حتما خودرو‌هایی را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین، به کشور وارد نشده است. در حالی که واردات هیچ خللی برای تولید داخلی ایجاد نمی‌کند.

در شرایط فعلی واردات خودرو، بهترین جایگزین است

ایمان خانی، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با ایمنا اظهار می‌کند: تقریباً از اوایل دولت سیزدهم یکی از مباحث مورد توجه وزارت صمت حذف قرعه‌کشی خودرو بوده است و اکنون هم با جدیت بیشتری در این باره حرف زده می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در این موضوع که قرعه‌کشی‌ها تأثیری بر بازار خودرو نداشته تردیدی نیست و حتی باعث سودجویی عده‌ای واسطه‌گر هم شده است، اما موضوع فعلی آن است که در صورت حذف این روش، چه تدابیر جایگزینی وجود خواهد داشت؟

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر آن است که آیا مشکلاتی مانند عدم عرضه خودرو توسط کارخانه‌داران حل شده است که اقدام به حذف قرعه‌کشی شود یا آنکه همچنان کارخانه‌ها با احتکار و عدم عرضه خودرو، سعی در گران کردن محصول خود دارند؟

حال با وجود مشکلاتی که اجرای این طرح در پی داشته وزیر صمت بر حذف قرعه کشی از ماه آینده تاکید می کند  و از سوی دیگر هم برخی بر این دیدگاه‌اند که چه راهکاری با توجه به عرضه اندک خودرو می‌تواند پاسخگوی تقاضای واقعی باشد. زیرا در شرایط کنونی کاملاً واضح است که عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌گیرد، در حالی که تقاضا روز بروز بیشتر می‌شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
باید واردات میلیونی و بدون تعرفه گمرکی آزاد شود
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
فقط برکناری وزیر مشکل رو حل میکنه وقتی هیچ برنامه ای برای رفع انحصار وجود نداره هیچ نتیچه ای جز تمام شدن عمر دولت و عدم رفع مشکل در بر نداره
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
شرایط قرعه کشی حذف کنید داشتن پلاک فعال و خرید ۴۸ ماهه
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
فقط مونده جهت خرید خودرو کنکور برگزار کنن
ناوگان خودرو کشور فرسوده شده و داره محیط زیست و سلامت بشر رو تهدید میکنه ، خودروی برقی تولید کنید ، نمیتونید؟ وارد کنید
محمد.ن.ک
۲۲:۲۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
دروغگویی وزیر صمت و حمایت همه جانبه ی او از خودروی بی کیفیت مسخره داخلی جایگزین قرعه کشی میشه.خدا لعنتتون کنه که نمی ذارین خودرو بدون محدودیت وارد بشه تا ملت راحت بشن از دست ایران خودرو و سایپا
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
جناب خبرگزاری جوان
خودروسازها با عرضه زیاد خودرو به لیزینگ مبین از طریق دلالهای خود، خودرو را به دو برابر! قیمت می فروشند..
اگر مرد هستید تحقیق کنید و به وزارت اطلاعات معرفی کنید.
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
راه حل این هست که با قیمت گزاف از طریق بورس فروخته بشه تا صدای کسی در نیاد
قیمت که هی بالا رفت و به یک میلیارد بابت هر تیبا رسید ، تولید رو بالا میبریم
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
واردات هم که دست سایپا افتاد
اینطور بازار رو کنترل میکنن؟
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
سودش به شما برسه معلومه که خللی وارد نمی کنه
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
وقتی خودتون می دونید که تولید داخلی جوابگو نیست. وقتی عامل اختلاف قیمت کمبود عرضه از جانب شما هست. وقتی می بینید که توی این وضعیت نابسامان اقتصادی فشار این اختلاف قیمت مستقیما روی دوش مردمه. وقتی اطلاع دارید که مردم و مسئولین عالی نظام از وضعیت خودرو ناراضی هستند. پس چرا دارید دفع الوقت می کنید. هم افزایش تولید را حواله می دید به فردا و هم واردات رو. این نشد مدیریت. یه کم خجالت بکشید.
علی
۱۹:۵۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
کجای دنیا فروش خودرو با قرعه کشی است اقتصاد را درست کنید و کار برای دلال را سخت این مملکت داریست یا دلالی در کشورهای تولید کننده هم چنین نیست
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
با اسم حذف قرعه کشی قیمت کارخانه خودرو را با قیمت بازار برابر کردن،خوب معلومه اینم به نفع خودرو سازه
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
خدا کنه