مدیرکل امور بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی، گفت: تأمیناجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی با قدمت بیش از ۷۰ سال است و مهمترین نهاد اجتماعی کشور محسوب میشود که بر اساس مشارکت و پیوند بیمهشده، کارفرما و دولت پایهریزی شده است و این سازمان در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.
وی افزود: در کشور ۱۵ میلیون بیمهشده اصلی داریم که بیمهپرداز هستند و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده مستمریبگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش هستند که با احتساب افراد تبعی بیمهشدگان و مستمری بگیران تقریباً ۴۵ میلیون نفر در داخل کشور از خدمات تأمیناجتماعی برخودار هستند، وی مأموریت مهم این سازمان را گسترش و تعمیم انواع بیمههای اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تأمیناجتماعی یک سازمان مستقل است که مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و منابع آن از محل وصول حق بیمهها تأمین میشود.
شکوری گفت: دولت در سازمان تأمیناجتماعی نقش تنظیمگری، تضمینگری و تعادلبخشی منابع و مصارف را دارد و در صورتی که این سازمان به هر دلیل، دچار بحران شود؛ دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین میکند و جای نگرانی نیست.
وی افزود: دولت در بخش بیمهشدگان اجباری، سهم ۳ درصدی دارد و برای ایرانیان خارج از کشور هم ۲ درصد حق بیمه را تقبل میکند و این موجب اطمینان خاطر بابت استمرار ارائه تعهدات و خدمات این سازمان در آینده است.
مدیرکل امور بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، حمایت در زمان پیری، بی سرپرستی و مراقبتهای پزشکی و بهداشتی، حق همگانی و تکلیف دولت است و اجرای این تکلیف از طریق سازمانهای بیمهگر از جمله سازمان تأمیناجتماعی محقق میشود، گفت: تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار از اهداف سازمان تأمیناجتماعی است و این سازمان گروههایی را که بیمه نیستند، شناسایی و شرایط بیمه شدن آنان را فراهم میکند.
وی ادامه داد: با ابلاغ سیاستهای کلان تأمیناجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت موضوع گسترش پوشش بیمه که در سیاستهای ابلاغی نیز مورد تأکید قرار گرفته، دوچندان شده و در این سیاستها ایجاد یک نظام رفاه و تأمیناجتماعی کارآمد، توانمند، عدالتبخش، کرامتبخش، یکپارچه و فراگیر مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرکل امور بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی، گفت: کارفرما مکلف است فهرست حق بیمه کارگران را در موعد مقرر ارسال و پرداخت کند و در صورتی که کارفرما از انجام این کار سرباز بزند طبق ماده ۳۶ قانون تأمیناجتماعی، رافع مسئولیتهای سازمان نیست و بدهی بیمهای برای چنین کارفرمایی منظور و برای بیمهشده سوابق محاسبه میشود، اما این موضوع صرفاً در مورد بیمهشدگان اجباری مصداق دارد و بیمه ایرانیان خارج از کشور، ماهیت اختیاری دارد و متقاضی با اراده خود نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام میکند و سازمان و بیمهشده متعهد میشوند تکالیف خود را انجام دهند.
وی افزود: ۳۱ کارگزار رسمی برون مرزی تأمیناجتماعی در ۱۸ کشور جهان داریم که نام، مشخصات و تلفن آنها در سایت سازمان تأمیناجتماعی آمده است و متقاضیان برای بیمهپردازی، تجمیع سوابق، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات میتوانند به آنها مراجعه کنند.
شکوری گفت: حقالزحمه خدمات این کارگزاریها توسط سازمان تأمیناجتماعی پرداخت میشود و هموطنان هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات پرداخت نمیکنند و این کارگزاریها به فراخور جمعیت ایرانیان ساکن در کشورهای مختلف ایجاد شدهاند و آمادگی داریم در همه کشورهایی که نیاز باشد، این کارگزاریها را توسعه دهیم.
وی افزود: علاوه بر مراجعه به کارگزاریهای رسمی برونمرزی، هموطنان خارج از کشور برای ارائه درخواست عقد قرارداد بیمه تأمیناجتماعی و نیز درخواست خدمات بیمهای، میتوانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان مراجعه کنند و در تهران نیز شعبه ۲۷ تأمیناجتماعی بهصورت متمرکز به موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور اختصاص یافته است که به صورت تخصصی به درخواستهای هموطنان خارج از کشور رسیدگی کند.
شکوری ادامه داد: هموطنان میتوانند با پرداخت حق بیمه مقرر و با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد خود را نزد این سازمان بیمه کنند و در صورت تمایل متقاضی علاوه بر نرخهای تعیین شده با پرداخت ۹ درصد سهم درمان میتواند از خدمات درمانی در داخل کشور برخوردار شوند.
وی در پایان گفت: حق بیمه دریافتی از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و همچنین پرداخت مستمری براساس واحد پول رایج داخل کشور انجام میشود و پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی و مستمریبگیری نیز مستمری پرداختی به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز میشود.