علی رسولیان امروز در رویداد ملی تبادل فناوری بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط در سیتی سنتر اصفهان گفت: نیاز جدی امروز کشور، توسعه فناوری و افزایش دانش بنگاههای کشور و اتکا نداشتن به فناوری موجود و حرکت به سمت جلوست.
او با اشاره به نامگذاری سال مبنی بر "تولید؛ دانش بنیان، اشتغالآفرین" ادامه داد: امروز تولید دانش بنیان و اشتغالزایی بعنوان نیاز جدی و واقعی جامعه ما شناسایی شده و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ کشور در گذشته این بود که بین بنگاههای بزرگ و نیازهای حوزه فناوری و شرکتهای دانش بنیان و انسانهای اهل اندیشه فاصله وجود داشت و بسیاری از بنگاههای صنعتی بویژه بنگاههای بزرگ نیازهای خود را از خارج وارد میکردند، در صورتی که انسانهای خوشفکری در کشور وجود داشتند که میتوانستند این نیازها را در داخل تولید کنند.
او با اشاره به برگزاری رویداد ملی تبادل فناوری بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط در اصفهان بیان کرد: برگزاری اینگونه رویدادها میتواند به همرسانی بنگاههای کوچک و متوسط با شرکتهای دانش بنیان بدرستی کمک کند و بر اساس سوابق و اقدامات انجام شده در چند سال گذشته، بسیار هم موثر بوده است.
رسولیان خاطرنشان کرد: امروز کشور ما زیر فشار جدی استکبار قرار دارد و دشمنان با تمام توان درتلاشند تا اقتصاد ما را با مشکل مواجه کنند و جلوی رشد ما را بگیرند، اما بسیاری از نیازها در داخل تامین میشود و بسیاری از کالاهایی که در گذشته کسی فکر تولید آنها را نمیکرد امروز در کشور تولید میشود.
او افزود: امروز جوانها و انسانهای خوشفکر و با استعداد، اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی کشور توانسته اند در این مسیر به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک بیست و یکم مرداد بعنوان "روز صنایع کوچک" به همه کارآفرینان و فعالان اقتصادی ابراز امیدواری کرد که همه ارکان حاکمیت و تصمیم گیری کشور به سمت و سوی تولید حرکت کنند.
او گفت: دانش بنیان شدن در چند سال گذشته در حال تبدیل شدن به تفکری غالب در کشور است و نگاه به صنایع کوچک متفاوت شده و امروز دنیا نیز به این سمت رفته و هر کشوری که پیشرفت خوبی به ویژه در حوزه اشتغال داشته، بر روی "اس ام ای" (ها) و بنگاههای کوچک و متوسط سرمایهگذاری ویژه کرده است که از جمله میتوان به کشورهای آسیای جنوب شرقی و آلمان، کُره و ترکیه اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: هر بنگاه کوچک در اصفهان با یک لیتر بر ثانیه آب ۲۰۰ شغل ایجاد میکند که این امر نشان میدهد این بخش از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
او بیان کرد: الگوهایی که امروز ما در کشورمان استفاده میکنیم، بیشتر جهانی است که توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) اجرا و به نوعی در ایران بومی سازی شده است و ضرورت دارد که بتوانیم این موارد را در کشورمان پیاده و با کمک آنها به توسعه صنعت کمک کنیم.
رسولیان اضافه کرد: مشکلاتی در صنایع کوچک کشور وجود دارد که باید با کمک بخش دولتی، تشکلها و بخش خصوصی بتوانیم آنها را مرتفع کنیم که مهمترین این مشکلات فضای نامناسب کسب و کار کشور است که رتبههای خوبی را در این زمینه نداریم و بنگاههای کوچک و متوسط هم تحت تاثیر جدی این فضا قرار میگیرند و وقتی این بنگاهها با مشکلاتی نظیر مالیات، تامین اجتماعی، شهرداری و شرکت شهرکها مواجه میشوند در روند تولید نیز با مشکل مواجه میشوند.
او با بیان اینکه باید رُتبه فضای کسب و کار در کشور ارتقاء پیدا کند، اظهار داشت: دولت به ویژه دولت سیزدهم در این مسیر قدمهای جدی برداشته و وزارت اقتصاد، کارهای خوبی را شروع کرده و مجوزهای کسب و کار در حال الکترونیکی شدن است.
رسولیان تصریح کرد: به تقریب، همه فرآیندها در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال الکترونیکی شدن است و فرآیند واگذاری زمین در شرکت شهرکهای صنعتی نیز الکترونیکی شده و سرمایهگذاران دیگر در این زمینه مُعطل و گرفتار دریافت امضاهای طلایی و تصمیمات افراد نخواهند شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بیش از ۵۵ فرآیند در مجموعه شهرکهای صنعتی کشور تعریف و اقدامات لازم در مورد آن انجام شده است و در تلاشیم تا در سالجاری تمام امور را بصورت الکترونیکی انجام دهیم که این امر میتواند بخشی از فضای کسب و کار را اصلاح کند.
او بیان کرد: شاخصهای کلان اقتصادی از موضوعهای مهم دیگر است که تورم بر بنگاههای اقتصادی تاثیر جدی دارد و تمام تلاش دولت بر این است تا بتواند فضای اقتصادی را تثبیت کند، زیرا تثبیت فضای اقتصادی به برنامهریزی بنگاههای اقتصادی کمک بسیاری میکند و بویژه بنگاههای کوچک و متوسط را از مواجهه با چالشهای سنگین نجات میدهد.
رسولیان افزود: زیرساختهای مورد نیاز این بنگاهها یکی دیگر از موارد مبتلابه آنهاست، زیرا خدماتی از جمله آب، برق و گاز و سایر خدمات که ارائه میشود برای آنها گران تمام میشود.
وی اضافه کرد: یکی از سیاستهای ما در سازمان صنایع کوچک این است که بتوانیم برای شرکتهای دانش بنیان و بنگاههای کوچک، کارگاههایی را در شهرکها ایجاد کنیم.
او خاطرنشان کرد: بیش از هزار و ۶۰۰ کارگاه ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری در یکسال گذشته در کشور ایجاد و توافق خوبی هم با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری امضا شده است تا در شهرکهای فناوری موجود بتوانیم کارگاههایی را برای شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای فناور ایجاد کنیم که در این زمینه در اصفهان هم هفته گذشته تفاهمنامهای به امضا رسید و ۵۰ کارگاه در شهرک فناوری استان بصورت مشارکتی احداث خواهد شد.
او با بیان اینکه دستکم به میزان اشتغالی که صنعت ایجاد میکند، بانکها هم باید تسهیلات مناسبی را به صنعت اختصاص دهند، اظهار داشت: وزارت صمت، روش تامین مالی زنجیرهای را شروع کرده که کار بسیار خوبی است و دستکم میتواند کمک کند تا سرمایه در گردش بنگاهها تا سه برابر تامین شود، اما هنوز برخی از بنگاهها با این روش آشنا نیستند.
رسولیان افزود: تامین زنجیره ارزش در بنگاههای اقتصادی از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید کل زنجیره را در حوزههای مواد اولیه، خدمات پس از فروش و بازاریابی تقویت کنیم به همین دلیل خدماتی که ما در شرکت شهرکهای صنعتی ارائه میدهیم را باید در این بخش بیش از پیش تقویت کنیم و همگرایی جدی برای توسعه خوشهها در کشور داشته باشیم که این کار میتواند به تقویت بنگاههای کوچک کمک بزرگی کند.
او بیان کرد: آموزش بنگاهها هم موضوع مهمی است، زیرا برخی از آنها با کمبود آموزش مواجهند و بنای ما این است که از مشاوره علمی برای توسعه بهره وری استفاده کنیم و این کار را امسال شروع خواهیم کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مراکز تبادل فناوری که امروز برگزار شد و فن بازارهایی که در حال انجام است، افزود: در حال انجام کار خوبی با برخی از کشورها از جمله آلمان هستیم و برخی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان نیز آموزشهای لازم را دریافت کردند که به قراردادهای جدید، کسب بازاریابی جدید و کسب دانش بهتر از شرکتهای مهم دنیا منجر شد.
او ابراز امیدواری کرد که بتوانیم این روش را با ترکیه، کُره و سایر کشورها هم به پیش ببریم و با کمک فعالان اقتصادی و صنعتی کشور بعنوان رکنهای مهم این بخش بتوانیم در راه توسعه بنگاههای کوچک و متوسط هم تلاش کنیم.
رسولیان گفت: در تلاشیم تا حضور بنگاهها را در نمایشگاههای خارج از کشور فراهم سازیم و هر نمایشگاه خوبی که در سطح دنیا برگزار میشود نه تنها با هدف بازاریابی بلکه با هدف کسب دانش و آشنایی با تولید کالاهای جدید، بنگاههای کوچک ما نیز بتوانند در این نمایشگاهها از جمله روسیه و کشورهای اروپایی و آسیایی حضور پیدا کنند تا در مسیر توسعه بنگاههای کوچک و متوسط کشور قدمهای مثبتی را برداریم.