سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی رصد خانه دانش آموزی برای پرورش استعدادها

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان خواستار راه اندازی و تجهیز نخستین رصدخانه دانش آموزی در یکی از پژوهش سرا‌های دانش آموزی استان شد.

طیب سالاروندیان با بیان اینکه نجوم و ستاره‌شناسی به عنوان علمی جذاب و عامه پسند، نقش بسیار مهمی در علاقه‌مند ساختن عموم مردم جامعه و به‌ویژه دانش‌آموزان به مقوله‌ی علم در معنای عام دارد؛ گفت: این رشته می‌تواند به ابزار قدرتمندی برای ایجاد انگیزه به یادگیری علوم و دانش تبدیل شده و چه بسا از این راه بتوان به شکوفایی استعداد‌های زیادی در زمینه‌های علوم پایه، مهندسی و هوافضا کمک کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان خاطرنشان کرد: وجود بخش‌های مختلف مربوط به نجوم در اکثر کتاب‌های مقاطع مختلف تحصیلی (جغرافیا- علوم تجربی ابتدایی- علوم تجربی متوسطه- فیزیک- زمین شناسی) و نبود امکانات موردنیاز جهت تدریس عملی و مفهومی این مطالب ایجاب می‌کند که رصدخانه دانش آموزی استان راه اندازی شود.

او با تاکید بر اینکه برگزاری هر ساله مسابقات مختلف دانش آموزی نجوم در سطح کشوری و بین المللی نیاز به امکانات و ابزار نجومی را در سطح استان بیشتر برجسته می‌نماید؛ تصریح کرد: وجود امکانات و ابزار انجام فعالیت‌های نجومی در یک منطقه می‌تواند در سایر زمینه‌ها از جمله کمک به صنعت توریستی استان کمک شایانی کند.

سالاروندیان ادامه داد: با وجود مجهز بودن اکثر پژوهش سرا‌های دانش آموزی کشور به رصد خانه‌های دانش آموزی (خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهرو...) متاسفانه هیچکدام از پژوهش سرا‌های دانش آموزی استان کردستان تاکنون به تجهیزات نجومی مورد نیاز مجهز نشده اند.

او استقبال دانش آموزان و عموم مردم استان از برنامه‌های رصد پژوهش سرا‌های دانش آموزی را بی نظیر و همیشگی دانست و گفت: در این مراکز هنوز ابزار پیشرفته‌ای در این زمینه وجود ندارد و بیشتر امکانات موجود برای تحقیقات نجومی در دانشگاه‌ها متمرکز شده اند در حالیکه اولین مکان برای کشف و پرورش استعداد‌های جوان استان در حوزه‌ی آموزش و پرورش است.

سالاروندیان با بیان اینکه استان کردستان همواره در مسابقات کشوری نجوم توانسته است خوش بدرخشد؛ گفت: در طول برگزاری سه دوره مسابقات نجوم ۳ رتبه اول، ۲ رتبه دوم، ۴ رتبه سوم کشوری دستاورد پژوهش سرا‌های دانش آموزی بوده است و ادامه این موفقیت‌ها مستلزم دسترسی دانش آموزان و اساتید راهنمای آنان به ابزار و امکانات بروز و تخصصی در این زمینه می‌باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: با وجود حضور نیرو‌های مجرب، کارآمد و متخصص در حوزه نجوم و اخترشناسی در انجمن نجوم استان، به دلیل عدم وجود مرکز تخصصی نجوم امکان برگزاری دوره‌های عملی تخصصی در استان جهت آموزش دبیران علاقه‌مند وجود نداشته است.

او اظهارداشت: با تجهیز اولین رصدخانه در یکی از پژوهش سرا‌های دانش آموزی به عنوان مرکز و پایلوت برای همه استان کردستان می‌توان برای رفع این محرومیت چندین ساله در استان، قدم‌های اساسی برداشته شود.

سالاروندیان با بیان اینکه برا‌ی تجهیز و راه اندازی رصدخانه مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است؛ از اعضای شورای آموزش و پرورش استان خواست در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.