سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاسوعا روز آمادگی برای آزمایش الهی است

یک کارشناس مذهبی تاسوعا را روز آمادگی برای آزمایش الهی دانست.

یک کارشناس مذهبی گفت: روز تاسوعا در ایام کربلا بر خلاف تصور مردم به معنای روز نهم محرم نیست بلکه در فرهنگ عاشورا به معنای وسعت قلب است، یعنی روزی که یاران امام حسین (ع) برای ملکوتی شدن با دیدی باز و بصیرت آماده جانبازی و فداکاری در راه دین خدا شدند.

حجت الاسلام افشین کلات‌پور روز تاسوعا را روز آمادگی یاران امام حسین (ع) برای آزمایش الهی دانست و گفت: تاسوعا روزی است که اباعبدالله الحسین (ع) به اهل بیت و یاران اش فرموده بود: فردا ۳۰ هزار نفر از دشمن با شمشیر و تیر بر شما هجوم خواهند آورد، خیمه‌ها را آتش خواهند زد، شما را به شهادت می‌رسانند، اما اگر کسی می‌خواهد برود و اینجا نماند، آزاد است برود، اما یاران با وفایش در راه اسلام پذیرای خطر شدند و نرفتند و خودشان را فدای اسلام کردند.

حجت السلام کلات پور در ادامه به داستان حضرت قاسم بن حسن (ع) اشاره کرد که امام حسین (ع) به او فرمود چقدر مرا دوست داری در پاسخ اش بیان کرد از عسل برای من شیرین تری هستی و اینگونه بود یاران اباعبدالله (ع) در این روز آماده رشادت و ایثار و شهادت بودند و از تعداد زیاد دشمن اصلا ابای نداشتند.

حضرت ابوالفضل العباس نماد بارز فداکاری در روز تاسوعا است

وی نماد اوج فداکاری و از خود گذشتگی در روز تاسوعا حسینی را حضرت ابوالفضل العباس (ع) دانست و گفت: زمانی که دشمن به واسطه قومیت مادری برای او امان نامه فرستاد، اما حضرت (ع) امان نامه را پاره کرد و گفت: هرگز برادرم، مولایم تنها را نمی‌گذارم.

حجت الاسلام کلات پور گفت: به همین خاطر روز نهم محرم روز تاسوا یعنی روز وسعت قلب، پذیرش خطر و بصیرت و فداکار و از جان گذشتگی نامیده اند و نماد بارز آن حضرت ابوالفضل عباس (ع) است.

این استاد دانشگاه همچنین به داستان آب ننوشید حضرت عباس (ع) در روز عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: آن حضرت (ع) آنچنان با بصیرت و در ولایت و امام زمان خودش ذوب بود که اصلا فکر نمی‌کنم تصور ننوشیدن آب هم به ذهنش رسیده باشد.

حجت الاسلام کلات پور همچنین به واقعه خاموش کردن چراغ در روز تاسوعا پس از سخنرانی امام حسین (ع) که همان شب عاشورا می‌شود اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) در این شب چراغ‌ها را خاموش کرد که نکند چراغ‌ها باعث شود افراد از دیدن او که فرزند رسول خدا است، دچار رودبایستی شوند، بایستند فردا در عاشورا کشته بشوند، اما یاران با وفای او، چون با بصیرت راه شان را انتخاب کرده بودند هرگز او را ترک نکردند و ماندند و به شهادت رسیدند.

امام حسین (ع) برای احیای ارزش‌های اسلام به شهادت رسید

مدیرکل سابق سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، معتقد است: امام حسین (ع) برای حفظ اسلام و ارزش‌های اسلامی خودش، زن و بچه، برداران و یارانش را فدا کرد.

حجت السلام «اسماعیل قبادی» در ادامه گفت: پس خیلی مهم است جا بندازیم اسلام خیلی عزیزتر و والاتر است جوری که امام حسین (ع) خودش را فدای احیا ارزش‌های اسلام و اصلاح امور دین جدش حضرت محمد (ع) کرد و این تصور برعکس نشود که اسلام را فدای امام حسین (ع) کنیم.

وی گفت: اسلام ناب همان دین انسانیت، دین حریت و آزادگی، است دینی است که برای مردم باشد نه علیه مردم، زیرا اسلام و ارزش هایش برای مردم آمده؛ خداوند برای اصلاح امور بین مردم پیغمبر اسلام و هزاران پیامبر فرستاده اگر مردم نباشند دین برای چیست؟.

حجت الاسلام قبادی توضیح داد: پس بنابراین بسیار مهم است این نکته را جا به بندازیم تمام پایه و چارچوب دین برای اجتماع و مردم و اصلاح امور بین آن‌ها است و فریضه امر به معروف و نهی منکر که ۹۰ درصدش اصلاح همین امور است که امام حسین (ع) برای احیای این ارزش اسلامی خودش فدا کرد.

وی بیان داشت: اگر فریضه امر به معرف و نهی که جنبه اصلاحی در جامعه دارد رعایت شود؛ بسیاری از تعدی ها، خون ریزی ها، جنگ‌ها و تجاوز‌ها و ایجاد و رعب وحشت‌ها از بین خواهد رفت.

روز تاسوعا با وفاداری و جوانمردی حضرت عباس (ع) عجین شده است

حجت الاسلام قبادی در ادامه گفت: امام حسین (ع) در کربلا بار‌ها گفته بود، من برای جنگ نیامده ام، ولی با یزید هم بیعت نمی‌کنم حتی اگر کشته شوم، چون یزدید فاسد است من با او بیعت نمی‌کنم؛ و اینگونه نیز شد در کربلا به شهادت رسید، اما بیعت نکرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به سخنان ابا عبدالله (ع) در روز عاشورا گفت: امام حسین (ع) رسالت اصلی خودش را احیای دین جدش رسول خدا با امر به معروف و نهی منکر عنوان کردند و اصلا برای جنگ نرفته بود، زیرا کسی بخواهد برای جنگ برود زن و بچه اش به همراه اش نمی‌برد.

حجت الاسلام قبادی این را در جواب کسانی گفت که تصور می‌کنند امام حسین (ع) برای جنگ رفته بود، گفت و توضیح داد: امام حسین (ع) بیعت با یزدید نکرد، چون اصلاح امور با بیعت با فرد فاسد امکان پذیر نیست اصلاح امور سیاسی، اجتماعی و دینی توام و باهم است و نمی‌شود یکی را بگیرید و یکی دیگر را رها کنید.

حجت الاسلام قبادی در ادامه به فلسفه نام گذاری روز تاسوعا پرداخت و گفت: روز تاسوعا به طور سنتی و عرف به روز ابوالفضل عباس (ع) معروف است؛ زیرا وقتی امان نامه به خاطر قرابت مادری به او دادند او امامش (ع) را رها نکرد، برادرش را رها نکرد و یا وقتی تشنه بود به آب رسید، به یاد بچه‌ها خیمه‌ها و امام حسین (ع) آب ننوشد تا اول آب به آن‌ها نرسانده است.

وی در پایان گفت: نام ابوالفضل عباس (ع) با وفاداری و جوانمردی در کربلا عجین شده است به همین دلیل روز تاسوعا به خاطر اینک قمر بنی هاشم مظهر وفا، اخلاص، ایثار و فدارکاری نام گذاری شده و او برای امام حسین بهترین فرمانده و برادر بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.