سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم تأسیس صندوق پژوهش و فناوری تخصصی انرژی در فارس

مدیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هدف از راه‌اندازی این صندوق را بسترسازی برای توسعه نظام تامین مالی زیست‌بوم نوآوری در بحث انرژی و صنایع پیشرو عنوان کرد.

دکتر جواد دهقانی مدیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در نخستین جلسه کمیته پژوهش و فناوری با محوریت موضوع «انرژی، اولویت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه شیراز گفت: راه‌اندازی این صندوق باتوجه به صنایع فعال در حوزه انرژی، به‌ویژه صنایع فلزی؛ توسعه قریب‌الوقوع گسترش فزاینده نواحی صنعتی فعال مرتبط با انرژی و درخواست شرکت‌های بزرگ صنعتی مبنی‌بر توسعه زیرساخت‌های پژوهش و فناوری استان دارای اهمیت است.

او، شناسایی اولویت‌های منطقه‌ای و مزیت‌های منطقه، کمک به تجاری‌سازی محصولات به دست آمده از فعالیت‌های پژوهشی، تشویق سرمایه‌گذاران مؤسسات مالی بخش خصوصی و دولتی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌محور، حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نوین و پیشرفته و جهت‌دهی به بودجه‌های پژوهشی برای تجاری‌سازی دستاورد‌های حوزه انرژی شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات مالی قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای حمایت از جمله فعالیت این صندوق برشمرد.

آمادگی دانشگاهیان برای خدمت به جامعه و صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در این مراسم با بیان اینکه این جلسه به پیشنهاد کارگروه تخصصی پژوهش و فناوری استان و میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شده است، گفت: هدف از تشکیل این جلسه نوعی تعامل هست بین کسانی که درگیر امر پژوهش و فناوری هستند با کسانی که از نتایج پژوهش‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

دکتر محمدهادی صادقی، خطاب به مسئولان استان و صنایع مختلف گفت: دانشگاه برای خدمت به جامعه و صنعت آماده است و صنعت هم قطعاً فقط نگاهی به درآمدش ندارد؛ بلکه حتما نگاهش به ارتقاء کشور و حل معضلات و مشکلاتی است که این مردم با آن دست به گریبان هستند؛ بنابراین ما (دانشگاه و صنعت) باید در یک رویکرد جدید در کنار همدیگر قرار بگیریم و به هم کمک کنیم.

او گفت: دانشگاه‌ها آماده هستند تا حتی محتوای دروس را هم متناسب با نیاز صنعت تغییر دهند و رشته‌ها و گرایش‌های موردنیاز صنعت را راه‌اندازی کنند. ما آماده‌ایم آزمایشگاه موردنیاز صنعت را تا آنجایی که می‌توانیم برای متخصصین مربوطه آماده کنیم و حتی یکی ازشاخص‌هایی که در جذب اعضای هیأت‌علمی لحاظ می‌کنیم، نیاز صنعت به تخصص افراد در صنعت است.

دکتر صادقی گفت: در این تعاملات و مناسبات صمیمانه‌ای که ایجاد می‌شود شما به ما می‌گویید که کاستی‌ها در حوزه‌ی صنعت به‌لحاظ علمی چه چیز است و ما هم به کمک ارزیابی‌هایی که افراد در دانشگاه دارند، جهت‌گیری دانشگاه و ساماندهی امور علمی و پژوهشی و سیاست دانشگاه را متناسب با صنعت سامان می‌دهیم.

او گفت: امروزه ما به عضو هیئت‌علمی دانشگاه حقوق تمام‌وقت می‌دهیم تا بتوانند در چالش‌های موجود در صنعت و جامعه خدمت کند؛ یعنی در خدمت شما باشد و ارزیابی کند. ما انتظار داریم شما صاحبان صنایع، مرز‌ها را بردارید و ارتباط با دانشگاه را بیش‌تر کنید.

دکتر آیت الله رزمجو، نماینده استانداری در شورای عالی وزارت علوم هم در این جلسه با بیان اینکه، این نشست حسب مأموریتی که استاندار فارس برعهده کارگروه تخصصی پژوهش و فناوری استان گذاشته‌اند تشکیل شده است، گفت: پنج کمیته تخصصی در استان شکل گرفته است که از این تعداد، چهار کمیته با عناوین «انرژی»، «آب»، «آسیب‌های اجتماعی» و «تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری» به دانشگاه شیراز و یک کمیته، باعنوان کمیته سلامت، به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شده است و این جلسه نخستین جلسه کمیته پژوهش و فناوری با محوریت موضوع «انرژی: اولویت‌ها و چالش‌ها» است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.