سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیگرد قضایی برای عاملان اختلال اینترنت

اختلالات اینترنت طی روز‌ها و ماه‌های گذشته، علاوه بر نارضایتی‌ها و معطل ماندن کار مردم، مسئله‌ای تحت عنوان حقوق کاربران را برجسته می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اعلام پیگیری این مسئله از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تأکید کرد که شرکت مخابرات ایران باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند. همچنین دبیر شورای‌عالی فضای مجازی عنوان کرد که در جلسه این شورا، وزارت ارتباطات مکلف شد که عوامل بروز حادثه اخیر را شناسایی و به قوه‌قضاییه معرفی کند. اگرچه قطعی‌ها و اختلالات اینترنت، کاربران را متضرر می‌کند، اما توجه به این نکته ضروری است که اپراتور‌ها هم در این حوادث با ضرر و زیان قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند. در حادثه اخیر، یکی از حوضچه‌های مخابرات که محل تمرکز فیبر‌های اپراتورهاست، دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی باعث قطعی و اختلال در اینترنت شد و بعضی از اپراتورها، تا ۱۱ساعت قطعی را هم تجربه کردند. «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرد که در آخرین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مکلف شد، عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.


بیشتربخوانید


فیروزآبادی تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها ازجمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اصلی اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور اعلام کرد.

مخابرات مسئول جبران خسارت کاربران
روز گذشته هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت بر همین موضوعات تأکید کرد. وزیر ارتباطات علت اختلال اخیر اینترنت را رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و پدافند غیرعامل از سوی اپراتور‌ها دانست و اعلام کرد مخابرات باید ضرر مشترکان را جبران کند.

عیسی زارع‌پور در این مورد توضیح داد که «در هفته اخیر ۲حادثه رخ داد. روز شنبه در مشهد بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات بعضی از فیبر‌های نوری مرکز قطع شده بود.»

او با اشاره به اینکه در این حادثه ۴ تا ۵ساعت ارتباطات چند استان ازجمله خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان دچار اختلال شده بود که رفع شد، عنوان کرد: دستور برخورد با مقصران احتمالی هم داده شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اختلال اخیر هم گفت: «روز دوشنبه یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات در خیابان کارگر تهران دچار آتش‌سوزی شده بود و باعث قطع ارتباط ۴ تا ۵ ساعته مشترکان ایرانسل و همچنین قطع ارتباط مشترکان شرکت مخابرات به‌مدت یک روز و خرده‌ای شده بود.»
زارع‌پور یادآوری کرد که «جلسه‌ای درخصوص بررسی این دو حادثه برگزار شد و عامل اصلی این دو حادثه رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و پدافند غیرعامل از سوی اپراتور‌ها بود.»

وزیر ارتباطات همچنین بر لزوم جبران خسارت مشترکان تأکید کرد و گفت: شرکت مخابرات باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند و سازمان تنظیم مقررات نیز پیگیر این مسئله است.

بررسی امنیت تمامی حوضچه‌ها در ۲هفته
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک روز پس از بروز این اختلال‌ها در خبری که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد نسبت به اختلال اخیر در اینترنت واکنش نشان داد.

در این خبر آمده بود که «در پی آتش‌سوزی حوضچه مخابراتی، وزارت ارتباطات اعلام کرد که شرکت مخابرات باید خسارت‌های وارده به مشترکان را جبران کند. در اثر آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های مخابراتی شرکت مخابرات ایران که علت آن در دست بررسی است، ارتباطات مشترکان این شرکت و بخشی از مشترکان شرکت ایرانسل دچار اختلال شد.» به همین‌خاطر، همان شب جلسه‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات تشکیل شد تا ابعاد این مسئله بررسی شود. نتیجه بررسی گزارش‌های ارائه شده در این جلسه حاکی از این است که «متأسفانه در طراحی و اجرای این حوضچه اصول حرفه‌ای، امنیتی و پدافند غیرعامل از سوی شرکت مخابرات رعایت نشده بود.»

درنهایت مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مأمور می‌شود که وضعیت حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی را به لحاظ رعایت اصول امنیتی و پدافند غیرعامل بررسی و مشکلات احتمالی را برای اقدامات اصلاحی به شرکت مخابرات ابلاغ کند.
همچنین به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم ابلاغ می‌شود که با استفاده از ظرفیت کمیسیون تنظیم مقررات، تصمیمات لازم درخصوص پاسخگویی شرکت مخابرات و البته جبران خسارات وارده به مشترکان از سوی این شرکت اتخاذ شود.

دخالت مدعی‌العموم و نهاد‌های ناظر
«محمدجعفر نعناکار»، مدیرکل سابق حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با رسانه‌ها بر احقاق حقوق مردم و کاربران به‌خاطر اختلال‌های پیش آمده تأکید کرده و گفته بود: «مطابق قانون اساسی و قواعد کلی آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌های عمومی مرجع تظلم‌خواهی هستند؛ بنابراین مردم و بخش خصوصی برای پیگیری حقوق خود می‌توانند به این مراجع مراجعه کنند.»
نعناکار همچنین با اشاره به اینکه دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز ملی فضای مجازی و شورای‌عالی فضای مجازی به‌عنوان نهاد نظارتی و حکومتی هم می‌توانند به این موضوع ورود کنند، یادآوری کرد که علاوه بر این، کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی و سازمان پدافند غیرعامل هم بابت رعایت نکردن پروتکل‌ها می‌توانند شرکت مخابرات را بازخواست کنند.

اختلال در زندگی کاربران
اگر نگوییم اینترنت در دنیای امروز به اندازه برق، اما تقریبا به همان میزان جزو ملزومات زندگی مردم محسوب می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که در زمان قطعی‌ها و اختلالات اینترنت، مردم و کسب‌وکار‌ها نسبت به آن واکنش نشان دهند و خواستار توضیح مسئولان و حداقل معرفی و توبیخ مقصران شوند. گزارش شرکت ابرآروان که به تازگی منتشر شده وضعیت پایداری اینترنت در سال گذشته را امیدوارکننده نشان نمی‌دهد.

براساس داده‌های سامانه رادار ابرآروان اینترنت دیتاسنتر‌های داخلی در سال۱۴۰۰ با ۴ساعت و ۴۸دقیقه قطعی، ۸ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده، ۲ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال همزمان و بیش از ۴۰۹۶ ساعت اختلال جزئی روبه‌رو بوده است.

درواقع «۱۷۱ روز و ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه معادل ۴۷درصد سال۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنتر‌های داخلی اختلال وجود داشته است» که نشان می‌دهد کاربران در سال گذشته نزدیک به ۶ماه از سال اختلال‌های اینترنتی را تجربه کرده‌اند.


تصویب ۳۹ اقدام کلان در سند راهبردی فضای مجازی
اعضای شورای‌عالی فضای مجازی، در ادامه بررسی سند راهبردی فضای مجازی کشور ۳۹ اقدام کلان در این حوزه را به تصویب رساندند. جلسه شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست سیدابراهیم رئیسی و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد. به‌گزارش روابط‌عمومی مرکز ملی فضای مجازی، اعضای شورای‌عالی فضای مجازی، در ادامه بررسی سند راهبردی فضای مجازی کشور ۳۹ اقدام کلان در این حوزه ازجمله اقتصاد دیجیتال، نظام پولی، رمزارز‌ها و فناوری‌های مالی را به تصویب رساندند. همچنین مقرر شد دستگاه‌های متولی اجرای این مصوبات، حداکثر در مدت ۳ماه مواد مورد نظر خود را به مرکز مدیریت فضای مجازی کشور ارائه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۲۲:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
با سلام و درود. به نظر من این هفته که گذشت هم تلفن منزل مرتب قطع بود و هم اینترنت نداشتیم من اینترنت منزل رو با سرعت ۱۶ مگ گرفتم منتهی سرعت از ۶ بالاتر نمیرود جالبه ایرانسل یک روز کامل قطع بود چند روز پیش دیدم کنار خیابان ایستاده اند و سیم کارت ایرانسل مجانی میدهند هر کسی مثلا یک سیم ایرانسل داشت ۹ تا مجانی بهش میدادن ما ۲ تا سیم ایرانسل داریم گفت به شما ۸تا سیم مجانی میدهیم تازه ۲۰ یا ۳۰ گیگ هم اینترنت روش داشت و ۲۰۰ساعت یا ۱۰۰ ساعت تماس ایرانسل به ایرانسل داشت. نمیدونم داستان چیه ولی واقعا ایرانسل سیم مجانی میداد
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
ای بابا کلن باید اینترنت و ارتباط و دسترسی به تمام داده ها بصورت رایگان باشه
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
کی بود کی بود بازیه ؟ قطعی اینترنت هم کار خودتونه ، آقایان ، مردم را چی فرض کردی عامو؟ شرف را حداقل تعریفشو از روش بخونین شاید کمی تحول درونی بشه
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
چرا بسته های اینترنتی جدیداً زود تموم میشن ؟!.بسته ای که قبلا مثلا یکماه رو جواب میداد الان نهایتا ۲۰ روزه تموم میشه.
محمد
۱۷:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
عذرخواهی عجیب یک شرکت ژاپنی از مردم به خاطر قیمت یک محصول!
یک شرکت ژاپنی که پس از ۲۵ سال مجبور شد برای اولین بار قیمت محصولات خود را ۱۰ ین (حدود دو هزار و ۶۰۰ تومان) گران کند، با انتشار آگهی رسماً از مردم عذرخواهی کرد.

در این ویدئو که در رسانه‌های عربی هم منتشر شده، شرکت به طرز مبتکرانه‌ای احساس ناراحتی خود را نسبت به این افزایش اجباری و تاثیرات آن بر مصرف‌کنندگان ابراز کرد.

باید اینها را بیاریم ایران یک جلسه توجیهی بگذاریم!
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
اگر قرار کسی دستگیر بشه سازمان تنظیمات رادیویی هست که باعث ناراضیتهای مردی شده مثال من برای ایام محرم پیامک برای دوستان فرستادم پیامک بنده رو قط کردند که یعنی چه این‌کار مگر شما از جیب خودتون هزینه شارژ منو میدهید این هم مشتری مداری این اپراتور همراه اول
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
وزیر فیلتر گر برکنار کنید
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
ضرر قطعی سراسری و چند هفتگی اینترنت که در سالهای گذشته تجربه کردیم رو کی داد؟
کاربر
۱۵:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
آقای وزیر اپراتورها متضرر نمیشن چون اونا دستشون بازه ومردم رومیچاپند
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
قابل توجه سازمان‌های نظارتی
شرکت مخابرات ایران
حق زحمت چند ساله بازنشستگان را پرداخت نمی‌کند.
مریم
۱۴:۲۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
ساری هم اختلال از اون هفته بوده پسرم تو خونه چند روزی برا شرکتش تهران دور کاری میکرد اینترنتش قطع بود یک هفته انقدر پیگیری کرد تا این وسط هفته درست شد
مریم
۱۴:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
اتفاقا اینترنت منزل ما امثر وقتها ۱۰ یا ۸ باید باشه خریدیم از مخابرات یکساله اما اکثر وقتها رو ۲ هست وقتی به ۲۰ ۲۰ مخابرات زنگ میزنیم اون کارشناسه با من دعوا میکنه میگه چقدر زنک میزنی نمخواهی بگیر برو از جای دیگه اینترنت بگیر مال شما ون دارم نکاه میکتم خوب رو ۸ یا ۱۰ هست همون ساعت دست میزنند رو ۸ میاد اما یکساعت بعد همونه همیشه اون کارشناس پسرم پیام میفرسته زنگ میزنه سرم داد میکشه بهش گفام وظیفه شماست من پول یکساله واسه ۱۰ تا ۸ دادم چرا همیشه ۲ هست میگه انقدر زنگ نزن نمیخواهی برو جای دیگه خواستین همینه نخواستین همین این دفعه گفتم بازم وظیفه شماست جوابگوی منه مشتیری باشید باز سرم داد کشید گفتم فامیلیت چیه بده ببینم کی هستی باز خوبه رئیس جمهور نشدی وگرنه مردم جرات حرف زدن نداشتن وگفت برو هر کار میخواهی بکن همین مخابرات خودش دست میزنه تا مردم رو ناراضی کنند ومردم اعتراض کنند فتنه به پا بشه مخابرات قارن خیابان انقلاب ساری مازندران جنب بانک سپه
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
سلام مخاطب گرامی شما برای پیگیری این رفتار نا درست می توانید با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات 195 تماس حاصل فرمایید
مبارز
۲۳:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
برای اولین بار و بسیار عجیب بود که این سایت پاسخ مردمی داد
رضا
۰۳:۵۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
برادر اگه من جای شما بودم موقع تماس و صحبت کردن مکالمه رو ضبط میکردم و از این طریق پیگیری میکردم
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
بخش زیادی از این مشکلات ریشه در ناکارآمدی و کارشکنی مدیران بازمانده از آقای جهرمی دارد.
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
ایجاد تفرقه تشنج هرج و مرج خرابکاری, حوادث, اتش سوزی و تشدید نارضایتی ها از اهداف مهم بنیانی و اساسی اسراییل ومزدوران منافق اشان در ایران بوده و هست.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
لعنت بر اختلال گر لعنت بر هر که مزدور پست فطرت و مخرب درد به جونتون بیافته...باید بر خورد جدی و مجازات بشوند