سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر حریم میراث فرهنگی درمحدوده قلعه های تاریخی کرمان

شهردار کرمان، از تغییر حریم میراث فرهنگی در محدوده طرح قلعه دختر و قلعه اردشیر خبر داد.

 

کوروش احمدیوسفی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان،  درجلسه بررسی وضعیت قلعه های تاریخی کرمان ،گفت: متأسفانه به این موضوع در شهر کرمان توجهی نشده و به‌رغم قدمت سه هزار سالۀ قلعه‌های مهم کرمان، مرمت، بازسازی و احیای آن‌ها به عقب افتاده است.

او  بر احیای هرچه زودتر بنا‌های ارزشمند در شهر کرمان، ازجمله خانه‌های تاریخی تاکید کرد وگفت: نسل آینده باید از این سرمایه‌ها بهره‌برداری کند و نیاز است به موضوع «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» با نگاه ملی ورود کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را محور اصلی در زمینۀ احیای قلعه‌های تاریخی دانست و افزود: موضوعات این جلسه بایستی به‌عنوان مصوبه به سازمان‌های متولی ارسال شود و انتظار می‌رود سازمان‎‌ها با تشکیل گروه‌های تخصصی و هیئت‎‌های اندیشه‌ورز با دعوت از افراد صاحب‌نظر، متناسب با نگاهی جامع، برنامه‎‌ریزی و اقدام کنند.

احمدیوسفی بیان کرد: در صورتی که سازمانی در فعالیت راهبردی مدنظر، با منع قانونی یا مشکلاتی درخصوص اسناد بالادستی و حوزه اقدامات بین بخشی و مشکل اعتبارات مواجه شود، این موارد را به استانداری ابلاغ کند تا در شورای راهبردی استان طرح موضوع شده و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

شهردار کرمان، نیز ضمن تشکر از ارائه گزارشی از وضعیت «قلعه محمود» و «قلاع دختر و اردشیر»، بر فعال شدن حجره‌های وقفی و بازگشت رونق به بازار «قلعه محمود» تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این امر محقق نشود، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

سعید شعرباف، با اشاره به پیگیری برای استقرار شهرداری منطقه پنج در محله «قلعه محمود» افزود: ملکی در این محله وجود دارد که متعلق به شهرداری است و برای بازپس‌گیری ملک در حال تعامل با آموزش و پرورش هستیم.

او با بیان اینکه با حضور شهرداری منطقه پنج در این محله تاریخی، یک‌سری حجره‎‌ها در بازار «قلعه محمود» توسط شهرداری فعال خواهد شد و شاهد توسعه کالبدی و انجام مرمت‌هایی در بازار خواهیم بود، اظهار کرد: مهم این است که برای جذب گردشگر، تعدادی حجره با محصولات لوکس، باکیفیت و مورد پسند زائر و گردشگر در بازار فعال شوند.

شهردار کرمان، با تاکید بر اینکه بازار «قلعه محمود» باید بازار خاصی باشد، ادامه داد: موضوعات کالبدی بازار و مشکلات مطرح‌شده ازجمله وجود نخاله‌های ساختمانی، مسئله حادی نیست و موضوع اصلی، بافت اجتماعی و حضور مردم در بازار است.

شعرباف،  طرح میراثی محدوده «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر»، از زاویه رعایت حریم میراثی آثار تاریخی، طرح خوبی است؛ اما از زاویه شهرسازی به آن نگاه نشده است.

شهردار کرمان، با بیان اینکه اگر اجازه ساخت‌وساز به املاک حریم داده شود، برای همیشه بخش‌های قابل توجهی از دسترسی‌ها را به «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» از دست خواهیم داد، گفت: به لحاظ شهرسازی نیاز است برای قسمت‌هایی از محدوده، کاربری‌هایی ازجمله کاربری فضای سبز داده شود.

شعرباف، موضوع مهم دیگر را تعیین تکلیف برای معوض املاک مسیری اعلام کرد و افزود: به دستور مستقیم وزیر کشور و صورت‌جلسه‌ای که به‌صورت عملیاتی اجرا شده، احیای «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و باید به مالکان املاک مسیری در طرح، زمین داده شود.

او گفت: در این راستا معوض املاک تملک‌شده ازطریق زمین‌های انتهای بلوار رضوان و ابتدای هفت‌باغ جبران می‌شود.

شهردار کرمان، با اشاره به اینکه مشکل اصلی، تملک املاک مسیری به‌خصوص در محدوده طرح «قلعه اردشیر» است و اگر حل‌وفصل نشود، طرح تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به دستور مستقیم وزیر، معوض این تعداد تملک، باید عملیاتی شده و اگر امکان‌پذیر نیست در قالب الحاق به محدوده شهر، به مردم زمین واگذار شود.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت متمرکزی ویژه «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» ایجاد شده و برای پیگیری موضوعات مهم اعلام آمادگی کرده‌ایم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: طرح «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و برای مرمت دو قلعه، بودجه قابل‌توجهی نیاز است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.