سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برند‌های اروپایی چطور در حال ذائقه‌سازی حجاب در فضای حقیقی و مجازی هستند؟

هیچ کسی باور نمی‌کند که برند‌های مطرح پوشاک جهان ناگهان دغدغه حجاب پیدا کرده باشند؛ چرا که در پیشینه آن‌ها ترویج ناهنجاری در پوشش و عریان‌پوشی ثبت شده است.

صنعت پر‌درآمد و پر‌رمز و راز مد و لباس که سال‌هاست نرم‌نرمک بر ذائقه مردم جهان اثر گذاشته و از آن‌ها آدم‌هایی به سبک خودش ساخته، حالا به‌قدری قدرتمند شده که نبض سبک زندگی میلیون‌ها نفر را در دست گرفته است. گردانندگان این صنعت، بخشی از مغز متفکر خود را معطوف دنیای اسلام و پوشاک مردمان این سرزمین‌ها کرده‌اند و در این راه، فضای مجازی را چنان به خدمت گرفته‌اند که تصاویر هفته‌های مد برند‌های پوشاک اروپایی به‌سرعت در شبکه‌های مختلف دست به دست می‌شود و ذهن‌ها را برای پوشیدن لباس‌های خوش آب و رنگ که نام موجه «پوشیده» دارند، قلقلک می‌دهد.

اما در این ماجرا پای کارخانه‌های غربی و غول‌های صنعت مد و لباس در میان است که شاید به‌ظاهر مشفقانه کار کنند، ولی در باطن در حال گرداندن چرخ‌های عظیم صنعت خود، کسب درآمد‌های کلان و البته تغییر سبک زندگی مصرف‌کنندگان از زیر لایه‌های لطیف پوشاک هستند. ما از حجاب‌استایل‌هایی حرف می‌زنیم که شبکه‌های مجازی را تسخیر کرده‌اند و از آبشخور‌های غربی سیراب می‌شوند و مشغول ذائقه‌سازی‌اند در حالی‌که در باطن، درگیر جنگ با حجاب به معنی اصیل آن هستند.

به نام حجاب، به کام برند‌های پوشاک

اسمش را گذاشته‌اند «مد محجوب»؛ مدی که پوشیدگی را دنبال می‌کند. اسم دیگرش «مدیست» است که بر تولید لباس‌های پوشیده اشاره دارد؛ کاری که برندی معروف همچون دولچه گابانا انجام داده و در حوزه لباس محجبه‌ها صاحب کلکسیون است.
تولیدکننده‌های بزرگ پوشاک در فستیوال‌های مد مطرحی مثل جشنواره سالانه خرید اسلامی لندن نیز حسابی فعالند و در قالب رنگ‌ها و طرح‌های جذاب و برش‌ها و دوخت‌های خیره‌کننده، پوشیدگی را به سبک خود تبلیغ می‌کنند. حاصل، اما چه می‌شود؟ سرازیر شدن تصاویر و ویدئو‌های این مراسم در فضای مجازی و به جنب و جوش افتادن حجاب‌استایل‌ها برای تکرار آن صحنه‌ها در صفحات شخصی خود یا الهام‌گرفتن از مدل‌هایی که روی استیج هفته‌های مد، حجاب را به سبک و سیاق خود ترویج کرده‌اند.

در این میان برخی کشور‌های اسلامی منطقه نیز دست در دست غرب داده و به رواج هرچه بیشتر پوششی که با حجاب اصیل اسلامی فاصله دارد، کمک کرده‌اند مانند عربستان که چندی پیش نمایشگاه مد محجوب را با حواشی فراوان برپا کرد و زنانی با لباس‌های پوشیده، اما با آرایش‌های غلیظ و بعضا بدون حجاب سر را در معرض دید و انتخاب مردمش قرار داد.

در امارات متحده عربی نیز «جهان مد رنگارنگ» یک اتفاق خاص در حوزه پوشاک و پوشش این کشور است که به مدد فضای مجازی خیلی سریع به سایر کشور‌های اسلامی و از جمله ما منتقل می‌شود و الگویی برای حجاب‌استایل‌های داخلی و در نهایت نسخه‌برداری مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

حجاب راهی برای کسب پول

هیچ کسی باور نمی‌کند که برند‌های مطرح پوشاک جهان ناگهان دغدغه حجاب پیدا کرده باشند چرا که در پیشینه آن‌ها ترویج ناهنجاری در پوشش و عریان‌پوشی ثبت و ضبط شده است، اما آن‌ها مدتی است که دریافته‌اند برای بقا در این صنعت و تسخیر هرچه بیشتر بازار باید بر همه مخاطبان جهانی تمرکز کنند که این‌بار نوبت به کشور‌های اسلامی رسیده است. البته نه فقط مسلمانان که به گفته مجید افتخاری، مدرس دانشگاه و فعال حوزه مد و لباس، بسیاری از اقوام در جهان به پوشیدگی باور دارند که صهیونیست‌ها و خاخام‌هایشان از این جمله‌اند.

پس بازار هدف مدیست گسترده‌تر از آنی است که تصور می‌شود، اما کاری که این صنعت می‌کند الزاما به معنی ترویج حجاب نیست چرا که در این صنعت نیز مثل سایر صنایع، هدف اول کسب درآمد است. سپیده یاقوتی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مد و لباس در این‌باره توضیح می‌دهد که صنعت مد به‌عنوان صنعتی خلاق و درآمدزا در جهان اکنون به این دلیل به حوزه حجاب ورود کرده تا بازار‌های جدیدی پیدا کند و محصولاتش را به دست مصرف‌کنندگان کشور‌های اسلامی برساند که به این هدف نیز رسیده است و اکنون بسیاری از کشور‌های عربی خریدار پوشاک اسلامی تولید غرب هستند؛ محصولاتی که تولیدکنندگان آن‌ها نه دغدغه حجاب که دلمشغولی کسب درآمد و نفوذ در کشور‌های بیشتری دارند.

المان‌هایمان را دزدیدند

در فرهنگ بومی اغلب کشورها، عریانی جایگاهی ندارد و هرچه هست پوشیدگی است. دلیلش هم فطرت است که خداداد به سمت عفت و حجاب گرایش دارد، اما سال‌ها به مدد همین برند‌های مطرح و طراحان مد و لباس در جهان، حجاب نفی شد و عریانی جایش را گرفت. حالا، ولی این چرخه در حال معکوس شدن است و حجاب خریدار یافته حتی میان فمینیست‌های افراطی که عده‌ای‌شان به سمت عفاف و پوشش بازگشت کرده‌اند.

اما در صنعت مد و لباس به غیر از گرایش هدفمند به سمت حجاب و پوشیدگی، یک اتفاق دیگر نیز در جریان است که دانستن‌اش لااقل کام ما ایرانی‌ها را تلخ می‌کند و سپیده یاقوتی، کارشناسی است که از این تلخی پرده برمی‌دارد. او به ما می‌گوید که برخی از برند‌های معروف مثلا زارا که به‌صورت جدی به تولید لباس‌های پوشیده روی آورده یا گروه محمد رسول‌ا... که در ایتالیا کار می‌کند در محصولات‌شان از المان‌های کاملا ایرانی مثل خوشنویسی، طرح قالی و سبک معماری ما استفاده می‌کنند که بسیار نیز مخاطب‌پسند است. خب ماجرا این است که دنیا با المان‌های ایرانی آشنا می‌شود، اما بد حادثه این است که برند زارا، سوزن‌دوزی ایرانی را که ثبت جهانی نشده در پوشاک تولیدی‌اش به کار گرفته و به نام خودش زده است.

این چیزی جز عقب‌ماندگی ما در حوزه مد و لباس نیست؛ ما حتی از خودمان نیز جا مانده‌ایم و اصالت‌های فرهنگی‌مان را که می‌توانست در حوزه پوشاک کارساز باشد، واداده‌ایم؛ در عوض عرصه را برای حجاب‌استایل‌های قلابی باز‌گذاشته‌ایم که همه کار می‌کنند به‌جز ترویج حجاب به معنی واقعی‌اش.

منبع: جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۲۱:۲۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
خخخ.. مثلا اینو میزارید.. ما نگیم نه بحجاب اجباری؟ از کجا معلوم اینجا اروپا هست... هتل آزادی.. یا هتل اوین خودمون نیست... شاید هم این نشانگر اینه که اروپا به مردم آزادی میده هر نوع پوشش رو انتخاب کنن.. پس ایران هم باید آزادی حجاب بده.... در ضمن با اینا نمیتونید این گرونی و خرابکاری های مسئولین رو از یاد مردم ببرید..
ااآ
۰۱:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
حرف مفت دروغ رو تحویل مردم ندید اینها شو مدلینگ کشورهائی است که در آن مسلمانان هم هستند و این شو لباس برای اونها برگزار میشه نه چیزی رو تشویق می‌کنند نه چیزی رو تکذیب عزیز من به همه عقاید سلیقه ها احترام میزارن و چیزی رو که خودشون میخوان به دیگران به زور تحمیل نمی‌کنند اگر هم نگاه کنید همه روسری دارن پس درسته که در امین مملکت احمقهایی هستن که خواستار حجاب اجباری هستن بدون کوچکترین تفکری ولی فکر نکنید همه گول این بازی‌های امسال شمارو میخورن
الهه
۱۹:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
آفرین مرحبا امیداستکه همه بحق مسلمان شوند وانشاءالله سجده گذار یارب العالمین که خداون بخشنده ومهربان ودر رحمتش باز است
مری
۱۹:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
خوب ک چی برندها هرجا ک پول باشه روش سرمایه گژاری میکنن
ص _ ن
۱۱:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
درود بر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و گشت ارشاد اسلامی ایران / بد حجابی و بی حجابی ممنوع .
نادر
۲۰:۲۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
وقتی شما خوابید و حال فکر کردن ندارید دیگران هوشیار ند و بیدار و پرکار پس سود حقشونه و نوش جانشان.
اساتید ما هم بشینند و نظر صد من یک غاز بدهند
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
من که با مد و برند و اینا کاری ندارم چادر سر میکنم برا زیر چادر هم چیزی نمیخرم لباسایی دارم که چند ساله همونا رو میپوشم مهم اینه تمیز باشه کهنه بودن و قدیمی بودن برام مهم نیست همین که خدا راضی باشه منم راضیم
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
این لباسها به درد مهمانیهای زنانه میخوره که اگه فیلمشون با گوشی لو رفت پوشیده باشن،به درد کوچه خیابون نمیخوره!!
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
این خبر به تصویر احتیاج داره هاااا!!!
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
فقط لباس حجاب دار بدوزن جهنم ضرر خط ما رو هم بدزدن
داود
۰۲:۲۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ساده لوحی است که فکر کنیم نیت تولید لباس اسلامی باشد
با در دست گرفتن بازار وسلیقه مردم ارام ارام لباسها اب رفته به صورت عریانی میرود
فراموش نکنیم که حجاب را از چادر به مانتو کشاندند و بعد مانتو ها اب رفت و تور شد و بعد جلو باز و یواش یواش انقدر کوتاه شد که امروزه مردان در خیابان محجبه تر از زنان هستند
این سیاست غرب است
کومسئول دلسوز که بخواهد با این بی بند و باری مقابله کند
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
شما کار میکردین اونا جلو نیوفتن ، مخصوصا زمانیکه شما فکر خالی کردن جیب مردم و نقشه هاتون بودین
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
آره واقعاً باورمون نمیشه، همینکه بگیر بگیر گشت ارشاد ایران شروع شد، برند های خارجی هم رفتن دنبال حجاب.
اصلاً کل دنیا داره محجبه میشه، واقعاً حکمت خدا بی انتهاست.