سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم در استان قزوین

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین گفت: ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم در استان قزوین از نظر ایمنی و خطر در حال ارزیابی و پایش است.

حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در جلسه کارگروه پایش ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم، با اشاره به شناسایی چند ساختمان بلند مرتبه که دارای ناایمنی‌هایی هستند، بر توجه همه جانبه به بررسی، پایش و غربالگری ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم شهری تاکید کرد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین در این‌باره گفت: این کارگروه  وظیفه دارد ساختمان‌های بلند مرتبه، مهم و ناایمن را در رابطه با خطر حریق، زلزله، فرونشست و فروریزش شناسایی و پایش کند و در رابطه با این خطرها، راهکار‌های رفع خطر و پایدار سازی را ارائه کند.

 عبدالرزاقی بیان داشت: تا کنون چند پروژه پر خطر که در زمان حریق یا وقوع زلزله میتوانند خطرات جانی در پی داشته باشند در استان شناسایی شده و به صورت ویژه در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته؛ که با همکاری دستگاه‌های قضایی در استان، در حال پیگیری برای اصلاح، مقاوم سازی، رفع نقص و ایجاد شرایط پایدار است.

وی افزود: مراجع قضایی، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی، سازمان استاندارد و سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی نیز به صورت مستمر وضعیت ساختمان‌ها را رصد کرده و شاخص‌های مهم ایمنی ساختمان‌ها را بررسی می‌کنند و به صورت موردی برای هر کدام از ساختمان‌های بلند مرتبه، به منظور رفع خطر و ایمن سازی، با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌ها جلسه تشکیل می شود.

عبدالرزاقی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که فاقد پایان کار هستند، از نظر ایمنی در وضعیت نامشخصی به سر می برند و ممکن است در زمان وقوع خطراتی همچون زلزله و آتش سوزی برای ساکنین مخاطرات جدی جانی و مالی در پی داشته باشد؛ ضرورت دارد مردم از خریداری واحد‌های مسکونی، تجاری و اداری در مجتمع‌های بلند مرتبه که فاقد گواهی پایان کار هستند خودداری کنند.

 وی خاطر نشان کرد: افرادی که قصد دارند در این ساختمان‌ها ملکی را خریداری یا اجاره کنند، جهت اطمینان از رعایت اصول ایمنی ضرورت دارد که از سازنده اصلی پروژه، مجوز پایان کار ساختمان را مطالبه کنند؛ همچنین لازم به ذکر است خرید و فروش ساختمان‌هایی که فاقد پایان کار هستند به صورت غیر رسمی و وکالتی است و این ساختمان‌ها سند قطعی و رسمی ندارند.

در این جلسه پیشنهادات و نظرات اعضای کارگروه جهت اجرایی نمودن شرح وظایف کارگروه و ارزیابی خطر در این ساختمان‌ها ارائه و در خصوص مخاطرات حادثه خیز در ساختمان‌های بلند مرتبه و ساختمان‌های مهم شهری بحث و تبادل نظر شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.