سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشکسالی و گرانی علوفه تهدیدی برای عشایر فارس

عشاير فارس به دليل خشكسالی با مشكلات كم آبی و گرانی علوفه دست و پنجه نرم می كنند به طوری كه زندگی و معيشت آنان را تهديد می کند.

استان فارس با داشتن ۲۷ هزار خانوار کوچنده و بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت عشایری یکی از قطب‌های بزرگ عشایری کشور محسوب می‌شود که این تعداد خانوار عشایر فارس دریک هزار و  ۳۰۰ منطقه عشایری و  ۳۷ حوزه شهرستان استان فارس سالانه با پرورش ۳ میلیون راس دام سبک نقش مهمی در تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی و دامی دارند.

با توجه به وسعت زیاد استان فارس و پراکندگی جمعیت عشایری و خشکسالی در مناطق ییلاقی و قشلاقی و میان بندها، خدمات رسانی به این جامعه سخت تر می شود.

 

 

 

 

دوام زندگی عشایر متکی به دام است و هر مشکلی در این بخش می‌تواند بر زندگی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد و با توجه به عشایری که هر سیاه چادرش یک کارگاه کوچک تولیدی بوده و در آن مردان و زنان پا به پای هم در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، نیازمند توجه بیشتر دولت به این قشر از جامعه  است.

عبدالحمید کریمی مدیرکل امورعشایر فارس  در گفت گو با خبرنگار ما گفت: خشکسالی‌های پی در پی و از بین رفتن منابع آبی در مناطق عشایری  موضوع آبرسانی سیار  را در عشایر به وجود آورده است.

او گفت: به دنبال خشکسالی در این فصل که عشایر استان باید در ییلاق باشند برای تامین علوفه در مناطق قشلاقی، میان بند‌ها و ییلاق پراکنده هستند که ۴۶ دستگاه تانکر آبرسانی سیار جوابگوی عشایر فارس نیست و با وجود تلاش‌های شبانه روزی و جهادی نیرو‌های اداره کل امور عشایر فارس، عشایر تمام شهرستان‌های استان با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند.

 کریمی توزیع تانکر‌های ۵۰۰ لیتری پلی اتیلن به منظور ذخیره آب دربین خانوار‌های عشایر کوچنده را از خدمات در دست اقدام به عشایر فارس برشمرد و گفت: در حال حاضر مشکلات عشایر در ظرفیت یک اداره کل و یک سازمان نیست و رفع مشکلات عشایر نیاز به هم افزایی دستگاه‌های اجرایی دارد.

 مدیرکل امور عشایر فارس گفت: افزایش قیمت علوفه و در مقابل کاهش قیمت دام زنده، اقتصاد خانوار‌های عشایری را تهدید می‌کند و آنان به منظور تامین معاش و خرید علوفه برای تغذیه دام‌های خود در پاییز و زمستان مجبور به فروش دام مازاد خود می‌ شوند که علی رغم تلاش‌های انجام شده  در سطح استانی و ملی راهکار مناسبی که بتواند فروش دام عشایر را تسهیل کند اجرایی نشده است.

او گفت: با توجه به افزایش قیمت ها هزینه‌های زیادی را برای پروار کردن دام به عشایر تحمیل می‌شود که به همین منظور  عشایر متقاضی فروش دام زنده خود  هستند.

کریمی از مسئولان خواستار چاره اندیشی برای عشایر شد تا تنها چرخ اقتصاد زندگی آن‌ها از حرکت باز نماند.

مدیرکل امور عشایر فارس اختصاص دامدار کارت برای تامین هزینه‌های دامداران عشایری را از جمله اقدامات دولت سیزدهم به منظور پوشش بخشی از هزینه‌های دامداران دانست و گفت: دامدارکارت زمینه ای را فراهم می کند تا تسهیلات یارانه‌ای به دامداران عشایر ارائه شود.

او گفت: با امضای تفاهم نامه‌ای مشترک برای تولید پنل‌های خورشیدی از سوی وزارت نیرو و با توجه به سهمیه  اختصاصی به اداره کل امور عشایر  و در نظر گرفتن نسبت جمعیت آماری عشایر پنل های خورشیدی در  شهرستان های استان فارس توزیع می شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.