مجید تجملیان گفت: در طرح توقف سنجی حاشیه شهر که در آینده به سامانه سهیم منتقل خواهد شد چهار ملاک اصلی در نظر گرفته شده است.
او می گوید: اصل اول اینکه در توقف سنجی معابر از فناوریهای نوین، تا حدی که توجیه عقلانی و اقتصادی دارد به خدمت گرفته شود، اصل دوم در صورت امکان فرآیندها به صورت ساده در اختیار شهروندان قرار گیرد و بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، اصل سوم در این طرح، کاهش هزینهها منابع انسانی درگیر و در نهایت اصل چهارم اینکه بعد از تکمیل شدن سه اصل، از انتخاب حرکتها و روشهای متفکرانه و پویا همچون سامانه سهیم هیچ ابایی نداشته باشیم.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روشهای شورای اسلامی شهر یزد گفت: در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که با یک مدل سه سطحی کار آغاز شود و به تدریج مدل به دو سطحی ارتقا یابد. در مدل سه سطحی شهروند، تعدادی پارکبان برای کنترل وضعیت و تعداد اندکی ناظر داریم که بر عملکرد پارکبانها نظارت میکنند.
تجملیان گفت: در این طرح پارکبانها و ناظران سطح سوم، توسط موتور سیکلت در سطح شهر جا به جا میشوند. پارکبانها موتور سیکلتهای پلاک خوان دارند. در حاشیه معابر با سرعت مناسب دوربین پلاکها را شناسایی و به سامانه منتقل میکند. سامانه نیز طبق الگوریتم بررسی و اطلاعات وسیله از جمله بومی یا غیر بومی بودن و خود اظهاری آن و ثبت نام یا عدم ثبت نام در سامانه سهیم مشخص میکند. در این خصوص مواردی که باید اعمال قانون شود انجام میشود.
او گفت: ناظرین نیز در سطح شهر تردد می کنند و محدودهای که سامانه اعلام میکند در خصوص مالک وسیله نقلیهای که خود اظهاری نکرده است نظارت انجام شود.
تجملیان گفت: پیش بینی می شود تا یک سال آینده به تدریج با ارتقا فرهنگ خود اظهاری که با ابزارهای تعرفه ای، تشویق و تقویت میشود، روبرو شویم. یعنی با وجود کاهش هزینه با ثبت نام سامانه سهیم و خود اظهاری مردم به سمت فرهنگ خود اظهاری سوق داده می شوند. این طرح یک طرح ترکیبی مبتکرانه از خروجی دهها جلسه است و امید است به جمع بندی و نتیجه برسد.