سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صحن شوراى شهر مطرح شد؛

از تصویب طرح توسعه محله نفر آباد تا ضرورت توجه به رفع مشکلات ایمن‌سازی مدارس

هشتاد و هشتمین جلسه علنى شورا با حضور ٢٠ نفر از اعضا برگزار شد.

امروز صحن علنى شوراى شهر تهران با حضور ٢٠ نفر از اعضاى شورا برگزار شد و طبق گذشته، نمایندگان مردم به بیان تذکرات خود پرداختند.

در ابتدا، جعفر بندى شربیانى عضو هیئت رئیسه شورا در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: دو طرح محله نفر آباد منطقه ۲۰ بعد از گذشت ۳۰ سال و طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی بعد از ۱۴ سال در کمیسیون ماده ۵ با پیگیری‌های شورای ششم شهر تهران به تصویب رسید.

وی ادامه داد: دو طرح توسعه محله نفر آباد و طرح توسعه پیرامون حرم عبدالعظیم حسنی از جمله طرح‌های بزرگ شهری بود که از بلاتکلیفی آن نزدیک به ۳ دهه می‌گذشت و مشکلاتی را برای شهروندان ساکن در این دو محدوده به وجود آورده بود.

رئیس کمیته باغات شورای شهر تهران ادامه داد: طبق مصوبه تخصصی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شهرداری تهران ملزم شده بود تا در تامین زیرساخته‌های این محله از تصمیمات دولتی استفاده کند. موضوع دیگر در رابطه با محله نفرآباد این بود که بررسی‌ها نشان می‌داد که طرح این محله در طول ۳۰ سال گذشته در هر دهه یک بار تغییر کرده است.

وی با اشاره به عملکرد شورای پنجم شهر تهران در رابطه با تهیه و تصویب طرح محله نفر آباد بیان کرد: نکته قابل تامل این است که طرحی که شورای پنجم به کمیسیون ماده ۵ برده بود و مردم آن را نمی‌پسندیدند به عبارتی توجیه اقتصادی برای مردم و مشارکت کنندگان نداشت.

شربیانی با بیان اینکه طرح محله نفرآباد یک طرح ۳۰ سال روی زمین مانده با مصوبه دوره گذشته نیز مردم را راضی نمی‌کرد، یادآوری کرد: در دوره ششم شورای شهر تهران هدف این بود تا در اسرع وقت این طرح را با نظر مردم بازبینی کنیم به همین دلیل در جلسات بازبینی با نظر مردم این کار انجام شد و منتخبان محله نیز در جلسات فوق حضور داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر ری در ادامه گفت: با انجام این پیگیری و نتیجه بخشی آن می‌توان این ادعا را مطرح کرد که مردم این محدوده به زودی می‌توانند در این محله ساخت و ساز کنند و از همه مهمتر اینکه این منطقه از شهر ری از حالت فریز شهری خارج می‌شود و رونق پیدا می‌کند.

فعالیت ۲۹ مرکز آموزش پرتو و مدارس صبح رویش

در ادامه زهرا شمس احسان در تذكر پيش از دستور خود گفت: باید تلاش کنیم تا به یک مدل مشترک همکاری بین آموزش و پرورش و شهرداری تهران دست پیدا کنیم؛ باید به یک مدل پویا که بتواند براساس آن دانش‌آموزان در مدرسه، محله و شهر به صورت پیوسته و جامع دنبال کند، دست پیدا کنیم.

شمس‌احسان افزود: این مدل مشترک همکاری باید گروه‌های در معرض آسیب را مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کودکان کار و خیابانی گفت: در گذشته شهرداری تهران با همکاری آموزش و پروش و نهادهای مردمی اقدامات خوبی در خصوص مدارس و مراکز پرتو انجام داده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۹ مرکز آموزش پرتو و مدارس صبح رویش در حال فعالیت هستند که باید بتوانیم اقدامات مرتبط با توان‌افزایی این کودکان در زمینه تحصیل و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در این مدارس دنبال کنیم.

شمس‌احسان افزود:  همچنین لازم است کارگروهی مشترک با حضور آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برای اثربخشی کردن بیشتر این مراکز و مدارس تشکیل شود‌.

این عضو شورای شهر با اشاره نظام مراقبت دانش‌آموزی گفت: اگرچه رشد و پیشرفتی در سنوات گذشته داشته ایم اما جریان نظام مراقبت دانش‌آموزی و اجتماعی فاقد بازوی محلی برای مراقبت و مداخله در ارتباط با کودکان در معرض آسیب است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند ایده ها و نگاه‌های خودشان را در ارتقاء استاندارد شهر دوستدار کودک داشته باشند، اظهار كرد: هم‌اکنون طرح دوستدار کودک در ۱۳ محله تهران به صورت آزمایشی در حال اجراست.

شمس‌احسان با اشاره به اینکه در این طرح امن سازی مسیرهای منتهی به مدارس، آرام سازی معابر، مناسب‌سازی بوستان‌ها با استفاده از المان‌های مربوطه و استانداردسازی صورت می‌گیرد، بیان کرد: در این طرح برنامه های کودک محور و دانش آموز محور اجرا می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی با حضور آموزش و پروش، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شود تا که بتوانیم در زمینه‌های مختلف علاوه بر توسعه و تجهیز اقدامات مربوط به فرهنگی و اجتماعی در دستور کار‌قرار گیرد.

 از فضا‌های آموزشی برای ورزش بانوان استفاده شود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: معلمان و فرهنگیان قشر فرهیخته و اثرگذار جامعه هستند و می‌توانند در بسیاری از موضوعاتی که ما در شهر تهران با آن مواجه هستیم، نقش آفرینی کنند.

پیرهادی ادامه داد: قطعا شهرداری می‌تواند در موضوعات مختلف آموزش و پرورش به آن‌ها کمک کند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مدارس و فضا‌های آموزشی آن‌ها برای شهروندان محله‌ها گفت: پیش از این تفاهم‌نامه ای بوده که از ظرفیت مدارس برای ورزش بانوان و خانواده‌ها استفاده می‌شده است، بهتر است این تفاهم‌نامه دوباره اجرایی شود.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این موضوع هم برای سلامت جسمی بانوان و هم برای تقویت بنیان خانواده حائز اهمیت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.