سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

بخش خصوصی خواستار رفع موانع در مسیر صادرات به ترکمنستان است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با توجه به باز شدن مرزهای ترکمنستان از اردیبهشت ماه امسال، رفع مشکلات و موانع در خصوص حمل‌ونقل و صادرات کالا در این مسیر مطالبه بخش خصوصی است.

احمد زمانیان یزدی افزود: هم اکنون سه مسیر (کریدور) ترانزیتی با هدف تسهیل در این حوزه از سوی ترکمنستان ایجاد شده است، این مسیرها شامل "قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران" و دیگری "تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان" و همچنین "ایران، ترکیه" است. 

وی خاطر نشان کرد: همچنین ترکمنستان، ایران و عمان برای ترانزیت آزمایشی کالا به توافق رسیده‌اند. این اتفاقات بدان معناست که ترکمنستان اقداماتی را در راستای افزایش ترانزیت از مسیر خود آغاز کرده است.

زمانیان ادامه داد: از روز گذشته، مرز میلک پس از ۲۳ روز بازگشایی شد و هرچند فعالیت‌ها در این مرز به‌ کندی انجام می‌گیرد؛ اما امیدواریم به مرور زمان و در روزهای آتی، مرز به روال گذشته بازگردد و دیگر شاهد تعطیلی و کندی ترددها نباشیم. 

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: این کمیسیون در هفته‌های آتی، موضوعاتی همچون حذف عوارض ۱.۵ دلاری ترکمنستان به ازای هر کیلومتر از کامیون‌های ایرانی، مکاتبه با وزارت امور خارجه برای پوشش بیمه‌ای بار، رفع کاهش ظرفیت محدود بارها در مرز امیرآباد، صدور روادید ترکمنستان برای شرکتهای تجاری و حمل‌ونقلی و کاهش هزینه‌های ریلی بار را پیگیری خواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان و رییس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تحرکات و رفت‌وآمدها در آسیای میانه افزایش یافته و نیاز به مسیر ایران، پررنگ‌تر شده است. اگر ایران ارتباط خوبی با دیگر کشورها داشته باشد، می‌توانیم از این فرصت به‌وجود آمده استفاده کنیم.

محمود امتی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های دولتی در زمینه افزایش نقش آفرینی ترانزیتی ایران نگران کننده است، تاکید کرد: با رفع مشکلات موجود و تقویت زیرساخت‌ها فرصت مناسبی به وجود آمده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. بخش دولتی و زیرساخت‌ها در این میان دارای اهمیت بسیاری است؛ اما این سوال وجود دارد که آیا بندر "امیرآباد" این قابلیت را دارد که حجم بار زیادی را تحویل و آن را حمل کند یا خیر؟

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کاهش حجم بار صادراتی به افغانستان گفت: یکی از علل این موضوع، مشکلات موجود در مرز است. کنترل‌های مرزی در مرزهای میلک و دوغارون ادامه‌دار است و بایستی از افزایش آن جلوگیری شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.