سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نابودی یادگار‌های تاریخی به دست سوداگران/ تخریب گوردخمه پارسی در شهر مرودشت + فیلم و تصاویر

قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه یافتن گنج، به آثار تاریخی خسارت وارد کرده و آن ها را تخریب می کنند به گونه ای که گاهی مواقع این آسیب ها، جبران ناپذیر است.

یادگار‌های تاریخی و فرهنگی یکی پس از دیگری از سوی سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی آسیب دیده و خدشه دار شده و گاهی برای همیشه از صفحه تاریخ پاک می‌شود و از میان می‌رود.

سیاوش آریا گفت: سودجویان فرومایه به تازگی با پیکور برقی و پتک و مته، به جان یک گوردخمه پارسی در یکی از بخش‌های شهر مردوشت افتاده و کف زمین گوردخمه، بالای دهانه ورودی که یک نشان فروهر زیبا بر روی آن نقش بسته بوده و درون دیواره آن را سوراخ کرده و شکسته و آسیب‌های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد آورده و آه از نهادش بلند می‌شود.

گوردخمه نام برده ۲ هزار ساله و مربوط به دوره پسا هخامنشی (پس از هخامنشی) است.

او گفت: با این همه، بر پایه وظیفه ملی و مسئولیت اجتماعی خویش موضوع را به مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر مرودشت آگاهی داده و با فرستادن نگاره‌های گوردخمه خواستار سرکشی و بازدید او شدم.

این فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت نیز از این گوردخمه بازدید و آسیب‌های وارده را تایید کرد.

آریا گفت: کمبود شدید بودجه و نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی انگیزه‌ای شده تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتواند به درستی از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی پاسداری و نگهداری کند و از عهده ماموریت‌ها برآید.

او گفت: به همین دلیل، آثار تاریخی و فرهنگی یکی پس از دیگری از سوی سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی آسیب دیده و گاهی برای همیشه از صفحه تاریخ پاک می‌شود.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: همچنین تا زمانی که در وزارت آموزش و پرورش و از دوران دبستان و پایه سوم و چهارم درسی به نام میراث فرهنگی و محیط زیست گنجانده نشود و فرزندان این مرز و بوم از خردسالی با میراث فرهنگی و یادمان‌های تاریخی آشنا نشوند باید پذیرفت که وضعیت به همین روند کنونی خواهد بود.

او گفت: از سویی، وزارت میراث فرهنگی با کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی رو به رو است و امکان نگاهبانی و سرکشی از همه آثار تاریخی یک منطقه و شهر در یک روز و دو روز امکان پذیر نیست و باید همه نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی خود مردم با میراث فرهنگی همکاری کنند تا بتوان از یادگار‌های تاریخی نگاهبانی کرد.

اما موضوع مهم امروزه در حوزه میراث فرهنگی، فقر فرهنگی، نبود آموزش و پالایش نکردن فرهنگ است که سبب می‌شود افرادی فرومایه و متوهم و نابخرد در میان سنگ و کوه به دنبال گنجِ نبوده بگردند و به یادمان‌های نیاکانی خود که نشانه‌های هویتی و شناسنامه هر ایرانی است، آسیب رسانده و آن‌ها را نابود کنند.

عکس و فیلم از سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.