سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقایقی جالب و شنیدنی در مورد ارسطو

در این مطلب با بیشتر با ارسطو و دستاورد‌های وی آشنا می‌شوید.

جهان تاکنون شاهد ظهور بسیاری از افراد نابغه بوده که هر از چند گاهی با اکتشافات خود در یک حوزه از دانش، زندگی انسان‌ها را در راستای بهتر شدن تغییر داده‌اند. ارسطو یکی از این انسان‌های برجسته است که بسیاری او را در زمره باهوش‌ترین‌ها قرار می‌دهند. این فیلسوف یونانی تقریباً در همه جنبه‌های زندگی اکتشافات مهمی داشته است. از علوم گرفته تا موضوعاتی مانند شعر، موسیقی، تئاتر، منطق، متافیزیک، بلاغت، اخلاق و سیاست، ارسطو در تمامی این رشته‌ها دستاورد‌هایی داشته است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با ارسطو و دستاورد‌های وی آشنا کنیم.

۱- ارسطو به وسیله خواهرش پرورش یافت

ارسطو در سال ۳۸۴ قبل از میلاد در یونان به دنیا آمد. او یک نجیب‌زاده محسوب می‌شد، زیرا پدرش نیکوماخوس به عنوان پزشک در دربار آمینتوس سوم پادشاه مقدونیه خدمت می‌کرد. پدر و مادر ارسطو وقتی او پسر جوانی بود از دنیا رفتند و خواهر بزرگتر ارسطو، آریمنستا و شوهرش پروکسنوس آتارنیوس، سرپرستی وی را تا سن بلوغ بر عهده گرفتند.

۲- ارسطو از بهترین‌ها درس گرفت

با اینکه در باهوش و نابغه بودن ارسطو شکی نیست، اما از یک جهت نیز او بسیار خوش شانس بود که تحت تعلیم بهترین اساتید قرار گرفت. وی در ۱۷ سالگی در آکادمی افلاطون ثبت نام کرد و ۲۰ سال از عمر خود را صرف کسب دانش از بهترین معلم زمان خود نمود. البته، ارسطو نیز شایستگی‌های خود را به خوبی نشان داد و یکی از بااستعدادترین شاگردان افلاطون بود.


ارسطو و افلاطون

۳- نوشته‌های ارسطو

گفته می‌شود ارسطو تقریباً ۲۰۰ اثر در زمینه شعر داشت که امروزه تنها ۳۱ مورد از آن‌ها باقی مانده است. آثار نظری او در مورد حیوانات، کیهان‌شناسی و البته «فیزیک»، کنکاشی شبه الهیاتی از هستی به شمار می‌رود. آثار عملی او، از جمله «اخلاق نیکوماخوس» و «سیاست»، نیز تحقیقی درباره ماهیت شکوفایی انسان در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند.

۴- ارگانون

ارگانون یا ارغنون یکی از برجسته‌ترین آثار ارسطو است. این اثر مجموعه‌ای از شش رساله از تألیفات او در علم منطق است که توسط شاگردانش با عنوان ارگانون نامیده شده است. این کتاب ارزشمند ابزاری منطقی برای تحقیقات علمی و فلسفی فراهم کرده و راهگشای بسیاری از مباحث بوده است.

۵- منبع آثار ارسطو

آثار ارسطو بیشتر به صورت یادداشت و نسخه خطی هستند. کار‌های او شامل مجموعه‌ای از گفتگوها، سوابق مشاهدات علمی و آثار منظمی است که شاگردش تئوفراستوس از آن‌ها مراقبت کرد و بعداً آن‌ها را به شاگرد خود نلئوس داد. نوشته‌های او بعداً به روم برده شد و مورد استفاده دانشمندان آن دیار قرار گرفت.

۶- بنیان‌گذار اولین کتابخانه بزرگ جهان

ارسطو در سال ۳۳۵ قبل از میلاد مدرسه فلسفه جدیدی به نام لوکئوم (Lyceum) را تأسیس کرد. این مدرسه بعد‌ها منبع الهام یک مکتب جدید در فلسفه با عنوان “فلسفه مشاء” شد. جلسات درس این مدرسه به دو نوبت صبح و بعد از ظهر تقسیم می‌شد. لوکئوم همچنین مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی را در خود جای داده و از این حیث می‌توان آن را یکی از اولین کتابخانه‌های بزرگ جهان دانست.

۷- معلم افراد مشهور

اسکندر مقدونی توسط ارسطو آموزش دید. او در سال ۳۴۳ قبل از میلاد شاگرد ارسطو شد و از استادش بسیار پند گرفت. ارسطو همچنین به بطلمیوس و کاساندر هم که در نهایت به عنوان پادشاه تاجگذاری کردند، درس داده بود!

۸- اثری که به پسر تقدیم شد!

مجموعه گردآوری شده از آثار ارسطو که نتیجه کنکاش او در طبیعت انسان‌ها در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی است و به ”اخلاق نیکوماخوسی“ معروف است، در واقع به پسرش تقدیم شده بود. پسر ارسطو با نام نیکوماخوس، در سن جوانی در جریان یک نبرد کشته شد و “اخلاق نیکوماخوسی” برای گرامیداشت یاد او به این نام خوانده شد.

۹- عاشقانه‌های فلسفی!

ارسطو با زنی به نام پیتیاس ازدواج کرد و از وی صاحب یک دختر به نام پیتیاس شد که به نام مادرش نامگذاری شد. ارسطو پس از مرگ همسر اولش عاشق هرپیلیس شد که برده سابق پیتیاس بود. هرپیلیس مادر نیکوماخوس بود.

۱۰- تشریح حیوانات

ارسطو بسیار جلوتر از زمان خود بود. او ایده‌های جدیدی در مورد چگونگی مطالعه جهان داشت. او مشاهدات دقیقی از جهان انجام می‌داد و آنچه را که می‌دید ثبت می‌کرد. وی در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آناتومی حیوانات، شروع به کالبد شکافی آن‌ها کرد، که اقدامی غیرمعمول بود. تا آن زمان، فیلسوفان و آموزگاران یونانی همه یافته‌های خود را به صورت ذهنی انجام می‌دادند و سعی داشتن تا تنها با تفکر و بدون مشاهده جهان، پی به راز‌های هستی ببرند.

۱۱- بهترین تیرانداز‌ها هم ممکن است خطا بزنند!

با اینکه ارسطو در طول زندگی خود اکتشافات بسیار مهم و استثنایی انجام داد، اما این طور نبود که همیشه هم درست گفته باشد! از نظر ارسطو قلب مرکز هوش است و نه مغز. او همچنین فکر می‌کرد که جنسیت بز‌ها به جهت جریان باد بستگی دارد!

۱۲- نقل قول‌های معروف ارسطو

«زمان همه چیز را فرو می‌ریزد. همه چیز تحت قدرت زمان پیر شده و با گذشت زمان فراموش می‌شود.»

”در همه چیز طبیعت، نکته‌ای شگفت انگیز وجود دارد.“

«بدبختی به شما نشان می‌دهد که چه کسانی دوست‌تان نیستند. کسی که بر ترس‌های خود غلبه کرده باشد، به راستی آزاد خواهد بود.»

۱۳- اولین کسی که گیاهان و جانوران را طبقه‌بندی کرد

ارسطو در طبقه‌بندی گیاهان و جانوران پیشگام بود. یافته‌های او کاملاً با طبقه‌بندی‌های مدرن امروزی مطابقت دارند.

۱۴- پدر علم زیست شناسی

ارسطو اولین کسی نبود که به مطالعه علم زیست شناسی پرداخت. با این حال، او با به کارگیری تجربه‌گرایی انتقادی سیستماتیک در مطالعات خود، این علم را به یکی از علوم پیشگام تبدیل کرد. به همین دلیل است که امروز ارسطو را به عنوان ”پدر علم زیست شناسی“ می‌شناسیم.

منبع: دیجی رو

برچسب ها: ارسطو ، جالبترین ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
7891
۱۴:۱۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
منطق خوبی داشت. منطق.