سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی در کشت هیدروپونیک رتبه دوم کشور را دارد

خراسان رضوی با ۲۸۹ هکتار کشت هیدروپونیک، رتبه دوم کشور را در زمینه کشت و کار در بستر آب دارد.

علی جعفری سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:  نیاز نداشتن به خاک و در نتیجه بی نیازی به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش داده و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم آبی مواجه هستند و افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید این شیوه کشت است.

او افزود: سطح گلخانه‌های صنعتی هیدروپونیک استان حدود ۲۸۹ هکتار  و مساحت کل گلخانه‌های استان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۷۲ هکتار بوده است که هزار و ۶۵۲ بهره‌بردار در این سطح به  تولید اشتغال دارند.

سرپرست مدریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:  میزان اشتغال در بخش گلخانه‌ها به صورت مستقیم سه هزار و ۸۸۰ نفر و باغ‌های دارای سایبان ۳۷۰ نفر و حدود ۶ هزار و ۷۴۵ نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی است.

 جعفری بیان کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه رتبه ۱۲ را در بین استان‌های کشور دارد و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای آن ۶۸ هزار تن است.  سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، توت فرنگی، محصولات باغی گلخانه‌ای بخشی از این محصولات گلخانه ای است.

او تصریح کرد: تا کنون ۲۸۳ طرح با تسهیلاتی معادل هزار میلیارد تومان با مساحت حدود ۲۱۰ هکتار در استان به بانک معرفی شده و در انتظار تأمین تسهیلات است‌،همچنین‌ امسال علاوه بر توسعه سطح گلخانه‌ها و به خصوص گلخانه‌های کوچک مقیاس، به صورت ویژه احیا و فعالیت مجدد واحد‌های غیرفعال و نیز ارتقای سلامت محصولات گلخانه‌ای و تولید محصولات گواهی شده در گلخانه‌ها در دستور کار این سازمان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.