سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل کارگروه استانی برای نجات بلوط‌ های زاگرس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای نجات بلوط‌ های زاگرس کارگروه استانی متشکل از دستگاه‌های اجرایی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و دوستداران طبیعت تشکیل می‌شود.

مجتبی دهقان پور در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این استان با اشاره به اینکه در این کارگروه باید از متخصصان و صاحب نظران حوزه‌های مختلف استفاده کنیم گفت: در حال حاضر تمرکز ما باید بر روی راه حل‌های کوتاه مدت باشد.

او گفت: در گام اول برای مهار آفت جنگل‌های بلوط به نظر می‌رسد روش‌های ترکیبی مانند همان روش‌های تله نوری یا مبارزه از طریق BT می‌تواند موثر باشد.

دهقان پور با اشاره به اینکه یک سند جامع بوم سازگار زاگرس توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال تهیه است، گفت: از این سند می‌توانیم به عنوان کمک کننده در اجرای برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی در حوزه زاگرس در مواجه با آفت استفاده کنیم و محور کار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  گفت: باید برای این آفت یک کمربند حفاظتی مشخص شود یعنی جلوگیری از تسری آفت به نقاط دیگر که از فناوری‌های فضا پایه در این خصوص می‌توانیم استفاده کنیم به طوری که بررسی در بازه‌های زمانی مشخص می کند که  آیا آلودگی گسترش یافته یا با اقدامات انجام شده محدود می‌شود.

او گفت: این روش‌ها از راه‌های بی خطری است که ضربه‌ای به اکوسیستم و زیست بوم زاگرس نمی‌زند و می‌تواند کمک کننده باشد.

دهقان پور گفت: در کمیته‌ای  باید این موضوع بررسی و پیگیری شود که چه اقداماتی باید انجام داد تا از این پدیده جلوگیری و به احیاء و بازسازی زاگرس کمک کنیم و  اینکه چه محدوده‌ای از جنگل‌ها را می‌خواهیم جوان سازی کنیم، زیرا با پیر شدن بلوط زار‌ها آفت  طغیانی می شود و جوان سازی این جنگل‌ها می‌تواند یکی از راه حل‌های ما در مقابله با تهدید باشد.

نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان فارس به ریاست مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و با حضور ابوالفتح مرادی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و حسینی مشاور استاندار برگزار شد.

 در این نشست علاوه بر بررسی اقدامات و برنامه‌های در دست تدوین برای مبارزه با پروانه سفید برگ خوار بلوط، تدوین الگوی کشت در استان فارس و طرح های تحقیقاتی با عنوان سامانه ماشین بینایی برای تعیین درصد شکستگی و تعداد بذر‌های مختلف و اثر چند آفت کش شیمیایی علیه آفات پنبه نیز بررسی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.