سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجاره داری حرفه ای، تدبیری جدید برای سامان بخشی به بازار مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اجاره‌داری حرفه‌ای راهکاری که می‌تواند در بخش مسکن راهگشا باشد و اگر به‌طورصحیح هدایت شود، نتیجه خوبی خواهد داشت.

سید علی هاشمی مدیر کل راه و شهرسازی گفت: یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند در بخش مسکن راهگشا باشد، اجاره‌داری حرفه‌ای است که این روش، شیوه‌ای موفق است که سال‌هاست در کشور‌ها اجرا می‌شود و در ایران هم اگر با زیرساخت‌های لازم و توجه به سلیقه و نیاز بازار هدف اجرا شود، تأثیر خوبی خواهد داشت.

در جریان بازدید از پروژه‌های در دست احداث طرح نهضت ملی مسکن استان بــه برنامه ریــزی جهــت اجــرای طــرح اجــاره داری حرفــه‌ای در قالب ســاماندهی حمایــت از تولیــد و عرضــه مســکن اشاره کرد و گفت: در کشور ما هم از سال ۱۳۹۸ طرح اجاره داری حرفه‌ای مطرح شد تا این که در تاریخ ۹دی ۱۳۹۹ پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی «حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای» برای بررسی و تصویب به هیئت دولت ارائه شد.

اجاره‌داری در بیشتر کشور‌های دنیا به صورت یک حرفه است یعنی افراد و شرکت‌هایی وجود دارند که مسکن‌هایی را با هدف اجاره دادن می‌سازند؛ در کشور‌های پیشرفته، دولت‌های ملی و محلی (شهرداری‌ها) متولی تولید و مدیریت واگذاری واحد‌های اجاره‌ای با نرخ پایین هستند یا اگر بخش خصوصی وارد این عرصه شود، از حمایت‌ها و یارانه‌های مالیاتی بانکی برخوردار می‌شود و همین امر موجب شده تا صنعت «اجاره‌داری» باعث ایجاد تعادل در اجاره‌بها شود.

در صــورت تصویــب نهایــی آئین نامــه اجرایی این طرح، مبلغ اجاره توســط دولت تعیین و زمین در اختیار بنگاه‌ها و نهاد‌های عمومــی غیردولتــی جهــت تســریع در احــداث واحد‌ها قرار داده می‌شود.

در طرح اجاره‌داری حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران می‌توانند در اراضی دولتی اقدام به ساخت‌وساز کنند و سپس واحد‌های ساخته‌شده را با «تعرفه‌های در نظر گرفته‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی»، به اقشار بدون مسکن، خانه اولی‌ها، زوج‌های جوان و... برای مدت معلوم واگذار کنند.

شرکت‌های اجاره داری بین مالک و مستاجر قرار می‌گیرند و دولت امکاناتی همچون زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا قیمت تمام شده واحد مسکونی کمتر برای سرمایه گذار تمام شود و هزینه مستاجران هم کمتر خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.