سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسن تقویت کننده‌ پلیمری

واکسن‌های خود تقویت کننده چندین دوز دارو را در یک واکسن بارگذاری می‌کنند.

محققان MIT میکروذراتی را توسعه داده‌اند که می‌توانند دوز‌های دارو را در زمان‌های خاص در طول روز، هفته یا ماه آزاد کنند. این پلتفرم می‌تواند برای ایجاد آن چه که تیم «واکسن‌های خود تقویت‌کننده» می‌نامد، مفید باشد.

واکسن‌ها و سایر دارو‌ها اغلب به دوز‌های متعدد نیاز دارند؛ اما دریافت آن‌ها در زمان بهینه می‌تواند برای بسیاری از افرادی که دسترسی آسان به خدمات پزشکی ندارند، دشوار باشد. برای کمک به حذف این فشار، تیم MIT یک سیستم تحویل دارو ایجاد کرد که می‌توان آن را فقط یک بار تجویز کرد و دوز‌های اضافی را در زمان مورد نیاز آزاد کرد.

این سیستم از ریزذراتی تشکیل شده اند که تیم آن‌ها را مانند فنجان‌های کوچک قهوه توصیف می‌کند که از پلیمر زیست سازگار به نام PLGA ساخته شده اند. ذرات دارو در فنجان بارگذاری می‌شوند، سپس یک درب با استفاده از حرارت ملایم به بالا ذوب می‌شود. همان طور که پلیمر در طول زمان تجزیه می‌شود، بار دارو را آزاد می‌کند. طرح کلی در طول چند سال آزمایش شده است، اما برای مطالعه جدید، محققان دقیقاً نحوه عملکرد آن را بررسی کردند و تکنیک‌های جدیدی را برای افزایش مقیاس تولید ایجاد کردند.

تیم از دریافت این که اندازه ذرات بر زمان انتشار دارو تاثیری ندارد شگفت زده شد. در عوض، همه چیز به نوع پلیمر مورد استفاده برمی گردد. گروه مشاهده کردند که PLGA به آرامی توسط آب جدا می‌شود تا زمانی که درب آن در نهایت باز می‌شود و دارو را به بدن می‌ریزد. ترکیب‌های مختلف پلیمر‌ها با سرعت‌های متفاوتی تجزیه می‌شوند که می‌تواند به دانشمندان اجازه دهد تا طراحی را تغییر دهند و دارو‌ها را پس از چند روز، هفته یا ماه در صورت نیاز آزاد کنند.

نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگر می‌خواهید ذره پس از شش ماه برای کاربرد خاصی آزاد شود، از پلیمر مربوطه استفاده می‌کنیم یا اگر بخواهیم بعد از دو روز آزاد شود، از پلیمر دیگری استفاده می‌کنیم.

طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها می‌توانند از این مشاهدات بهره‌مند شوند.

این تیم می‌گوید که این تکنیک می‌تواند برای طیف وسیعی از انواع واکسن‌ها، از جمله واکسن‌هایی که مبتنی بر DNA، RNA یا پروتئین‌های نوترکیب هستند، اعمال شود.

اولین نمونه در حال توسعه، واکسن فلج اطفال خود تقویت‌کننده است که در حال حاضر روی حیوانات آزمایش می‌شود.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.