سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان:

نقش ایران در تغییر جغرافیای جهانی علم غیرقابل انکار است

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: جغرافیای علم جهانی در حال تغییر از غرب به شرق دنیا است و نقش ایران در این حوزه غیرقابل انکار است.

هاشم داداش پور  در حاشیه آیین نکوداشت پسران دانش‌آموخته بین المللی دانشگاه‌های ایران از ۲۱ کشور جهان که به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد گفت: یک سوم تولیدات علمی از میان ۵۸ کشور اسلامی در اختیار ایران و سپس ترکیه و در نهایت مابقی کشور‌های اسلامی است.

او گفت: این در حالی است که با توجه به جمعیت دانشجویان و توان نخبگانی کشور‌های اسلامی، این حوزه باید حدود ۲۵ درصد توان علمی دنیا را در اختیار داشته باشد، ولی اکنون تنها ۲ کشور چین و آمریکا نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات دانشی را دارند و متاسفانه سهم علمی کشور‌های مسلمان در میان سایر کشور‌های دنیا بالا نیست و باید جبران شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وقتی سهم علمی کشور‌های مسلمان پایین باشد از منظر فناوری و جایگاه اقتصادی عقب می‌مانند. دلایل عقب ماندگی کشور‌های اسلامی باید جبران شود، جدای از اینکه کشور‌های استعمارگر در عقب ماندگی سایر کشور‌ها و از جمله کشور‌های مسلمان نقش دارند، نقش عامل درونی که باید تغییر کند نیز بسیار مهم است، همانگونه که ایران بعد از انقلاب اسلامی سعی در جبران گذشته علمی خود کرد.

داداش پور گفت: قبل از انقلاب حدود ۴۳ درصد از جمعیت تنها سواد خواندن و نوشتن داشتند و به عبارتی فقر سواد در ایران بیداد می‌کرد، ولی بعد از انقلاب این میزان تغییر شگرفی کرد به گونه‌ای که اکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و حتی در دوره‌ای تعداد دانشجویان به بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.

او گفت: اقتصاد جهانی از منبع پایه همچون معادن و نفت به سمت اقتصاد دانش بنیان در حال تغییر است. دیگر اقتصاد منبع پایه پاسخگو نیست و انقلاب در حوزه جهانی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است تا سهم درآمد افراد نسبت به کل جامعه جهانی بیشتر شود و این نگران کننده و خطرناک است و کشور‌های اسلامی باید این عقب ماندگی را جبران کنند.

معاون وزیر علوم گفت: تا زمانی که کشور‌های اسلامی با ارتقای جایگاه علمی خود، سهم درخوری را در تحولات علمی رقم نزنند، همچنان عقب خواهند ماند و برای رفع این مشکل، باید ضمن توجه به عنصر خواستن از درون، تلاش بسیاری شود تا از محیط پیرامونی علم به مرکزیت آن تغییر موقعیت دهند و این امر بدون زیرساخت علمی و تغییر جایگاه علمی امکانپذیر نیست.

 داداش پور گفت: اسلام ما را به متن تحولات جهانی دعوت می‌کند و ما باید این نگرش را احیا کنیم.  مسلمانان باید احیاگر سنت نبوی باشند و علم در حرکت و پیشرفت محسوب می‌شود و با داشتن جایگاه علمی می‌توان در جهان موفق شد، زیرا بر اساس احادیث، علم برای انسان قدرت ایجاد می‌کند و اگر قرار باشد کشور‌های اسلامی و مسلمان، در گستره جهانی جایگاه خود را ارتقا ببخشند باید به این حدیث بها بدهند.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است تا همه کشور‌های اسلامی را به فراگیری علم برای ارتقای جایگاه جهانی خود، با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ما شکل گرفته است، دعوت کرده و به کمک سایر کشور‌ها بشتابد تا مسلمانان در نهایت احیاگر سنت نبوی بوده و تمدن نوین اسلامی را برپا دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.