سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت چغندرقند در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از آغاز برداشت چغندرقند در اراضی این شرکت خبر داد.

اسدالله محسن زاده گفت: امسال بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به کشت محصول چغندرقند پاییزه اختصاص داده شده که پیش بینی می شود میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان می گوید: محصول چغندر قند با هدف کاهش مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تغییر زمان کاشت از بهار به پاییز، افزایش طول دوره بهره برداری کارخانه قند شرکت و همچنین خودکفایی در تولید شکر داخلی و تامین نیازهای کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در اراضی کشت و صنعت مغان کشت شده است.

به گفته او، پس از سال‌ها تلاش و آزمایش‌ با همکاری موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، ارقام مقاوم به بولت (ساقه روی) و سازگار با شرایط آب و هوایی مغان برای کشت انتخاب شده و با توجه به وضعیت مناسب قطعات چغندرقند پاییزه از لحاظ تراکم بوته، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز پیش بینی می‌شود عملکرد مناسبی از لحاظ راندمان ریشه در هکتار و عیار قند بدست آید.

محسن‌زاده با اشاره به تداوم آزمایش‌های مقایسه ارقام مختلف چغندر قند پاییزه با اجرای مزرعه p.v.s و کاشت ۱۸ رقم جدید منوژرم خارجی به صورت پایلوت گفت: کاشت چغندر قند به صورت پاییزه مزایای بی‌شماری از قبیل کاهش چشمگیر در مصرف آب، کاهش مصرف سموم شیمیایی، اصلاح الگوی تناوب و افزایش طول دوره بهره‌برداری کارخانه قند مغان دارد.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان می گوید: در سال‌های اخیر با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تأمین نیازهای داخلی و همچنین به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از امکانات آب، زمین و بهبود معیشت کشاورزان چغندرکار منطقه بخشی از اراضی شرکت بصورت مشارکتی در اختیار چغندرکاران منطقه قرار داده شده و بر این اساس بذور منوژرم مورد نیاز نیز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.