سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل مجمع جهانی شاعران ترک زبان اهل بیت (ع) در تبریز

نشست هم اندیشی تشکیل مجمع جهانی شعرای ترک زبان اهل بیت (علیهم السلام) با حضور شاعران ترک زبانی از جمهوری آذربایجان، ترکیه و ایران در تبریز برگزار شد.

آقای بلاغی رئیس دومین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر در نشست هم اندیشی شاعران حاضر در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر گفت: تشکیل این مجمع مورد استقبال شاعران ترک زبان ایران و کشور‌های منطقه قرار گرفته است.

وی با اشاره به احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام به واسطه برگزاری کنگره شعر ترکی غدیر گفت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می‌دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه‌های اصلی ادبی در اسلام بوده است.

وی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان،گفت: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی، چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه‌ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر بوده و در اشعار ترکی کشور‌های دیگر نیز تاثیر گذاشته است.

 پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صد‌ها سال، منجر به تقویت شجاعت، غیرت و روحیه استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم شده است .

به واسطه تشکیل این مجمع ارتباطات فرهنگی و مذهبی بین جوامع ترک زبان با محوریت انقلاب اسلامی ایران تقویت می‌شود.

همچنین احیای برخی قالب‌ها و وزن‌های منسوخ شده ادبیات ترکی از دیگر دستاورد‌های این کنگره است.

ارتباط و تعامل فرهنگی بین شاعران ایرانی و کشور‌های دیگر منجر به تقویت جایگاه اهل بیت (ع) و غنای شعر ترکی می‌شود.

گفتنی است ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشور‌های ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.