سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناسا تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب از سیاره مشتری را منتشر کرد

تصاویری از سیاره مشتری که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده توسط ناسا منتشر شد.

طی هفته گذشته ناسا عکس های زیادی از تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب را که باعث جلب توجه جهانیان شد، از رصدخانه خود منتشر کرد. آژانس فضایی از تصاویر ثبت شده سیاره مشتری و همچنین یک سیارک که به عنوان اهداف مرجع برای کالیبره کردن ابزار رصدخانه بودند، استفاده می‌کنند.  تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است به دلیل توانایی‌اش در رصد برخی از عمیق‌ترین فرورفتگی‌های کیهان شناخته شود، اما دانشمندان همچنین از این تلسکوپ برای مطالعه همسایگی کیهانی خود با جزئیات بیشتر استفاده خواهند کرد.

مهندسان از تصاویر ثبت شده سیاره مشتری به عنوان راهنما استفاده می‌کنند. این عکس ها به اندازه عکس‌های تمام رنگی که ناسا در این هفته از سحابی‌ها و کهکشان‌های دور منتشر کرد، درخشان نیستند. ویژگی نمادین طوفان مشتری، لکه قرمز بزرگ، و همچنین قمر یخی و سیاره اروپا، به وضوح در عکس‌ها قابل مشاهده است؛ و حلقه‌های نازک مشتری، که اغلب در تصاویر غول نادیده گرفته می‌شوند، ظاهری بسیار کم‌نظیر دارند.

این تصاویر ثابت می‌کنند که تلسکوپ جیمز وب می‌تواند اجرام نسبتاً کم‌رنگی مانند حلقه‌ها و قمر‌های اطراف سیارات به‌ویژه اجرام درخشان بیرون منظومه شمسی، مانند مشتری و زحل را ببیند. این در شکار مداوم ما برای یافتن نشانه‌های احتمالی حیات در نزدیکی زمین مفید خواهد بود. به عنوان مثال، دانشمندان بر این باورند که هم قمر اروپا و هم قمر یخی زحل، اقیانوس‌های مایع را در زیر پوسته‌های خود ذخیره می‌کنند، مخازنی که ممکن است مواد مناسبی برای وجود حیات داشته باشند.

عکس‌های یک سیارک که ناسا منتشر کرده است، توانایی JWST را در ردیابی اجرام با حرکت سریع نشان می‌دهد. دانشمندان می‌خواهند از این رصدخانه برای ردیابی اجرامی مانند سیارک ها، دنباله دار‌ها استفاده کنند. برای آزمایش این توانایی، تیم راه‌انداز روی یک سیارک در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قفل کردند و ثابت کردند که می‌توانند با JWST مراقب آن باشند. در نهایت، آن‌ها دریافتند که رصدخانه می‌تواند حرکت اجسام را دو برابر سریع‌تر از آنچه که انتظار داشتند ردیابی کنند.


بیشتربخوانید


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.