سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان:

۶ هزار و ۶۲۶ قلاده سگ در استان همدان علیه هاری واکسینه شدند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: تزریق واکسن هاری از ابتدای امسال تاکنون برای ۶ هزار و ۶۲۶ قلاده سگ و ۷۵۰ راس گاو انجام شده است.

امیر حسین مکاری در کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان گفت: پارسال واکسن هاری به ۱۲ هزار و ۴۲۱ قلاده سگ در این استان تزریق شد که امسال این آمار افزایشی بوده است.

او گفت: بر اساس نمونه گیری‌های صورت گرفته، پارسال ۱۱ کانون هاری در شهرستان‌های ملایر، اسدآباد، فامنین و رزن شناسایی و امسال نیز سه کانون در شهرستان‌های همدان، ملایر و بهار شناسایی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: در کانون‌های وقوع بیماری هاری در گاو نیز مشاهده شد و دامپزشکی گاو‌ها را واکسینه کرد .

مکاری درباره اهمیت واکسیناسیون گاو‌های مبتلا به هاری می گوید: گاو‌های سالم با گزش  گاو‌های مبتلا به هاری، مورد ایمنی قرار می‌گیرند.

او گفت: همچنین دوره کمون گاو‌های مبتلا به هاری با تزریق واکسن کوتاه شده و با این وجود گاو‌های مبتلا به هاری به مدت ۶ ماه در قرنطینه به سر برده و در این مدت تنها شیر آن‌ها به صورت پاستوریزه مورد مصرف قرار می‌گیرد و به هیچ عنوان نباید گوشت آن مصرف شود و در موارد اضطراری باید گاو را معدوم کرد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان هم گفت: امسال  یک مورد گزش حیوان وحشی در شهرستان بهار گزارش شد.

مهدی صفی خانی گفت: هر چند هار بودن این گونه گرگ برای محیط زیست محرز و قابل پیش بینی بود با این وجود نمونه آن به تهران ارسال و فرضیه محیط زیست تایید شد.

او گفت: بر اساس مستندات موجود حمله گرگ به انسان و دام در حواشی مناطق حفاظت شده به علت تنوع زیستی گونه‌های جانوری، پویایی مناطق از نظر زیست بوم، برهم نخوردن چرخه حیات و زنجیره غذایی و تخریب نشدن لانه هایشان به واسطه حضور و گشت‌های مستمر محیط بانان بسیار کم است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: مدیریت صحیح پسماند‌ها به خصوص در مناطق روستایی و کنترل غذا دهی به حیوانات نیز میزان گزش را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز گفت: شهرداری ۵۰۰ متر فضای مسقف و سوله برای نگهداری و عقیم سازی سگ دارد که این سایت موقت بوده و توان پوشش مناطق شمالی استان را ندارد.

بابک مهدی آزاد گفت: برای ایجاد سایت مرکزی جدید در کنار سایت پسماند درخواست اعتبار از سازمان محیط زیست و ۱۰۰ هکتار زمین از منابع طبیعی شده، اما تاکنون اقدامی نشده است.

او گفت: ۴۸۶ مورد گزش امسال در شهر همدان صورت گرفته است که با توجه به وسعت و جمعیت مرکز استان، آمار گزش نسبت به شهر‌های نهاوند، ملایر، تویسرکان کمتر است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: ۲ گروه شبانه روزی نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب اقدام می‌کنند . پارسال اعتبار قابل توجه برای سایت موقت پیش بینی و هزینه شد و سازمان‌های فعال در حمایت از حیوانات همکاری خوبی را با شهرداری همدان در تامین هزینه جاری نگهداری حیوانات داشتند، اما هزینه مورد نیاز برای خرید تجهیزات از سوی شهرداری پرداخت شد.

مهدی آزاد  گفت: شهرداری همدان ماهانه ۱۰۰ قلاده سگ بلاصاحب را زنده گیری و به مرکز پیش بینی شده منتقل می‌کند و هم اینک موجودی این سایت ۱۳۰ قلاده سگ است.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات در همدان گفت: باید حمایت از حیوانات هدفمند شود. عده‌ای بدون داشتن مجوز اقدام به کشتار حیوانات می‌کنند که انتظار می‌رود شهرداری و نیروی انتظامی با این قبیل افراد خودسر برخورد کند.

سید مصطفی جوادی گفت: علاقه به حیوانات و حیوان دوستی در جهان رو به رشد است البته باید در کنار حیوان دوستی، رعایت مسائل بهداشتی جامعه و رعایت حقوق حیوانات فرهنگسازی شود.

او گفت:انجمن حمایت از حیوانات ، مخالف غذا رسانی بدون ضابطه و سگ گردانی است و برای مهار حیوانات ولگرد گریز پا که توان گرفتن ان وجود ندارد نیازمند تفنگ بیهوشی هستیم که شهرداری تاکنون تفنگ را در اختیارمان قرار نداده است.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات در همدان گفت: افراد خیر علاقه‌مند به حیوانات با دیدن حیوان مجروح و بیمار او را به نزدیکترین دامپزشکی منتقل می‌کنند، اما به تازگی دادستانی دستور به انتقال مطب دامپزشکان به خارج از محدوده شهر کرده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.