سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حدود ۲۹ هزار هکتار از دیم‌زار‌های همدان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار دارند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح جهش تولید در سطح ۲۸ هزار و ۹۰۶ هکتار از دیم‌زار‌های استان همدان خبر داد.

علی بایگانه گفت: از این سطح زیر کشت ۲۳ هزار و ۴۵۰ هکتار به نخود، چهار هزار و ۳۵۶ هکتار به عدس و هزار و ۱۰۰ هکتار به کشت لوبیا اختصاص دارد.

او هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان همدان را افزایش محصول در واحد سطح و استفاده حداکثری از منابع خاکی و نزولات آسمانی برشمرد و ادامه داد: بیمه محصولات در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها از نقاط قوت این طرح است و اگر به دلیل رعد و برق، صاعقه، آتش‌سوزی و سرما محصول از بین برود بیمه محصولات کشاورزی خسارت را پرداخت می‌کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برنامه تغییر تاریخ کشت از بهار به انتظاری در حال انجام است و در سال زراعی جاری حدود ۶ هزار هکتار از سطح زیر کشت طرح جهش تولید به صورت انتظاری کشت شده که این روش به افزایش طول دوره رشد گیاه و افزایش عملکرد منجر می‌شود.

بایگانه گفت: در سال زراعی جاری تولید بذور رسمی پابلند و حبوبات به صورت گسترده در استان همدان مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است که این ارقام موجب عملکرد بالا، مقاومت به بیماری‌ها و امکان برداشت مکانیزه نیز می‌شود.

او گفت: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها از سال ۱۳۹۹ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی و با سه هدف تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و ماندگاری روستاییان اجرایی شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تاکنون از این میزان سطح طرح جهش تولید ۱۴ هزار هکتار برداشت شده و حدود چهار هزار تن محصول تولید شده است.

بایگانه گفت: برداشت نخود و عدس از اواخر خرداد آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد و نیز برداشت لوبیا هم از اواسط شهریور شروع می‌شود.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.