سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلوگیری رفع هدر رفت آب چاه‌های کشاورزی با نظارت جدی

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر گفت: رفع هدر رفت آب چاه‌های کشاورزی در اولویت پیگیری قرار دارد.

مجید زارع بیدکی از عدم صرفه جویی و هدررفت آب چاه‌های کشاورزی در این بحران بی آبی در محدوده شهر یزد ابراز نگرانی کرد و گفت: در خصوص آبگرفتگی برخی معابر و هدر رفت آب تعدادی از چاه‌های کشاورزی و فضای سبز در محدوده شهر یزد در چندماه اخیر، این اداره علاوه بر صدور اخطار به مالکین این چاه‌ها در خصوص جلوگیری از انتقال آب از مسیر‌های فاقد آبگذری مناسب، ضمن مکاتبه با شهرداری موضوع اصلاح، مرمت و بازسازی این مسیر‌ها را پیگیری نموده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر علت این هدررفت‌ها را فرسودگی، تخریب و آسیب‌های وارد شده به جوی‌های آب و همچنین آبگذری ناکافی و مسدود شدن پل‌های کنار خیابان عنوان کرد و گفت: با همکاری نسبی مالکین چاه‌ها و شهرداری یزد تعدادی از مسیر‌ها اصلاح و مشکل سرریز آب در خیابان و آبگرفتگی در برخی از مناطق مرتفع شده است.

زارع بیدکی گفت: با وحود شرایط بحرانی منابع آبی شهرستان یزد همچنان در برخی از مناطق ازجمله محدوده بلوار شهید صدوقی، بلوار عابدی و خیابان خلیل حسن بیگی مشکل هدر رفت آب به طور کامل مرتفع نشده که مجددا این اداره ضمن مکاتبه با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری و اخطار به مالکین چاه‌های مذکور موضوع را پیگیری نموده است.

به گفته این مسئول: با توجه به اجرای طرح تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی کلیه چاه‌های کشاورزی با توجه به حجم مجاز پروانه بهره برداری و برنامه ریزی صورت گرفته در طرح سازگاری با کم آبی استان، حجم آب ابلاغی قابل برداشت را به صورت شارژ بر روی کنتور هوشمند چاه دریافت خواهند کرد.

او ادامه داد: در صورت عدم مدیریت مصرف و هدر رفت آب با اتمام شارژ و مشکل برداشت آب در ماه‌های پایانی سال مواجه می‌شوند و امکان شارژ مجدد کنتور هوشمند وجود نخواهد داشت.

مدیر اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر گفت: طبق تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب تقسیم و توزیع آب در بخش کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی است لیکن با توجه به شرایط بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی خصوصاٌ دراستان یزد و دشت یزد- اردکان این اداره در زمینه مأموریت‌های خود همچنان موضوع را پیگیری خواهد نمود.

او با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب و با بیان اینکه فرسودگی و آسیب در مسیر‌های انتقال آب، اجتناب‌ناپذیر است گفت: در حوزه اصلاح و مرمت این مسیر‌ها لازم است که بیش از پیش نسبت به این موضوع تلاش و پیگیری شود و با در نظر گرفتن اعتبار مناسب، زمینه جلوگیری از هدر رفت آب تا حد امکان فراهم شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.