سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۸۰ هزار راس دام در استان قزوین واکسینه می‌شوند

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت:۶۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان علیه تب برفکی، رایگان واکسینه می‌شوند.

مهدی جلوخانی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در بیش از یک هزار واحد دامی رایگان و در واحد‌های صنعتی در قالب قرارداد با بخش خصوصی در استان قزوین انجام خواهد شد.

بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های دامی (نشخوارکنندگان اهلی و وحشی) محسوب و در صورت بروز بیماری در جمعیت دامی حساس موجب ابتلا حدود ۹۰ درصد دام‌ها و ایجاد مرگ و میر حدود ۲۰ درصدی از دام‌های درگیر به ویژه دام‌های جوان می‌شود؛ که در صورت بروز بیماری می‌تواند خسارات اقتصادی قابل توجهی به دامداران و صنعت دامپروری وارد نموده و به سبب کاهش میزان تولید شیر و گوشت در دام‌های بیمار و در نتیجه سایر فراورده‌های پروتئینی، تهدید علیه بهداشت و امنیت غذایی جمعیت انسانی را بدنبال خواهد داشت.

در راستای پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی، اولین فاز مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) و جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور در واحد‌های دامداری صنعتی و روستایی از اول مرداد ماه سال جاری آغاز می شود.

در این طرح که دو ماه به طول می‌انجامد، با استفاده از توانمندی‌های همکاران بخش دولتی و بخش خصوصی، مایه کوبی تب برفکی به صورت کاملا رایگان در حدود ۶۵۵ واحد دامی با جمعیت دامی بالغ بر ۸۲ هزار و ۳۸۸ راس گاو و گوساله و ۴۰۰ واحد دامی روستایی و عشایری و ۶۰۰ هزار راس گوسفند و بز صورت می‌پذیرد و انجام مایه کوبی تب برفکی در واحد‌های صنعتی در قالب قرارداد بخش خصوصی (تامین واکسن و مایه کوبی بر عهده دامدار) در زمان بندی تعیین شده در سطح استان اجرا خواهد شد.

در حال حاضر وضعیت بیماری تب برفکی در سطح جمعیت دامی استان در وضعیت مناسبی می‌باشد که انجام واکسیناسیون، پایش و مراقبت فعال واحد‌های دامی می‌تواند در استمرار این وضعیت نقش به سزایی ایفا نماید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.