سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صورت حیوان گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کنید

شهروندان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز که دچار حیوان گزیدگی شدند برای دریافت واکسن هاری و خدمات بهداشتی به بیمارستان باهنر مراجعه کنند.

سعید صحبتی،مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هاری یک بیماری عفونی ویروسی است که از طریق ورود ویروس به سیستم عصبی، باعث مرگ می‌شود.

او می گوید: البته بعد از حیوان گزیدگی می‌شود با اقداماتی ساده، اما موثر و حیاتی، مانع بروز بیماری و مرگ افراد شد.

صحبتی گفت: این بیماری مخصوص به حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی است و انسان و خیلی حیوانات خونگرم هم به طور تصادفی از طریق حیوان گزیدگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

او می گوید: ویروس هاری تمایل به سیستم عصبی مرکزی دارد و وقتی وارد سیستم عصبی شود، تقریبا همیشه باعث مرگ بیمار می‌شود.

صحبتی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه انتقال بیماری، گاز گرفتن است گفت: این گاز گرفتگی عمدتا توسط سگ‌ها صورت می‌گیرد و درمورد گربه سانان هم از طریق پنجه کشیدن، ویروس می‌تواند منتقل شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تقریبا ۷۵ درصد موارد حیوان گزیدگی از طریق سگ‌ها است، اما حیوانات دیگری مثل شغال، گرگ، روباه و حتی دام‌هایی مثل گوسفند، گاو و الاغ هم دیده شده که انتقال بیماری از طریق گاز گرفتگی آن‌ها صورت گرفته است.

او می گوید: هرچند که موارد گاز گرفتگی در حیوانات وحشی نسبت به سگ و گربه خیلی کمتر است، اما احتمال انتقال ویروس هاری در گاز گرفتگی حیات وحش خیلی بیشتر و جدی‌تر است که باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بعضی موارد از طریق مخاط و لیسیدن سگ و گربه هم می‌تواند بیماری انتقال پیدا کند.

او در خصوص دوره نهفتگی این بیماری گفت: این بیماری دو تا سه هفته دوره نهفته دارد و ممکن است تا ۸ هفته هم ادامه داشته باشد و بعد از آن علائم بیماری به شکل، ابتدا بی قراری و خستگی و بعد تحریک پذیری فرد بیمار نسبت به تمام محرک‌های فیزیکی و شیمیایی اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به تشنج و انقباض عضلات در گلو و حلق در فرد شود، که باعث می‌شود که فرد قادر به خوردن و آشامیدن نباشد و در نهایت نیز، کما و مرگ به علت هاری اتفاق می‌افتد.

صحبتی با بیان اینکه چند نکته به پیشگیری از هاری کمک می‌کند، گفت: به کودکان آموزش دهیم که از نزدیک شدن به حیوانات ناشناس خودداری کنند و حیوانات وحشی را در منزل و اطراف آن نگهداری نکنیم.

او می گوید: اگر حیوان اهلی هم داریم، با مراجعه به دامپزشکی، نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام کنیم.

به گفته مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  از گذاشتن زباله‌ها در نزدیکی منزل در زمان نامناسب که می‌تواند باعث جمع شدن سگ و گربه در اطراف منزل شود خودداری کنیم.

او می گوید:در بخش‌ها و روستا‌های پرجمعیت اطراف شهر مراکز تجهیز و آماده ارائه خدمات واکسیناسیون هاری هستند.

صحبتی گفت: در شهر کرمان، این مرکز در بیمارستان باهنر مستقر است که شهروندان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز که دچار حیوان گزیدگی شدند مراجعه کرده و خدمت دریافت کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.