سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح نخستین مرکز عقیق کشور در تربت حیدریه

برای نحستین بار در کشور مرکز جامع درمانی با کمک سنگ عقیق در تربت حیدریه افتتاح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: فعالیت این مرکز در حوزه درمان با سنگ شامل ماساژ با سنگ عقیق، اتاق درمان با نمک خشک و "فیش اسپا" (درمان پا در آکواریوم با کمک سنگ عقیق و ماهی) است.

علی محمدی گفت: هم اکنون ١٣٠ نفر در حوزه تراش سنگ عقیق با هدف جلوگیری از خام فروشی در تربت‌حیدریه فعال هستند.

او گفت: عقیق بایگ تربت‌حیدریه بهترین خاصیت رنگ‌پذیری را در سطح کشور دارد و به رنگ‌های طبیعی مختلفی مثل سبز، زرد و قرمز یافت می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: سنگ عقیق به صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد و برای استخراجش باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر، سنگ را کنار زد.

او گفت: منطقه بایگ، موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می‌توان به معادن طلا، عقیق و گرانیت اشاره کرد.

محمدی گفت: سنگ عقیق هم خاصیت درمانی دارد و هم به‌واسطه زیبایی‌اش در ساخت زیورآلات، کیف و کفش و تسبیح استفاده می‌شود و در طب سنتی گفته شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است.

او  گفت: سنگ عقیق با وجود زیبایی و خاصیت درمانی‌اش می‌تواند به عنوان یک محصول تجاری هم مورد توجه قرار گیرد و صنعت گوهرتراشی، اگر رونق بگیرد می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی، سالانه صد‌ها هزار گردشگر را روانه این شهرستان کند و تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ‌آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.