سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قرارگیری ۴۴ هزار هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری در اولویت توسعه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه ۴۴هزار از هکتار باغات استان در اولویت و چشم‌انداز توسعه بخش باغبانی و گلخانه‌داری قرار دارد.

آقای ابراهیمی گفت: به منظور ایجاد ۵۰۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده که برای توسعه آن‌ها بیش از شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هم‌اکنون بیش از ۴۵ هکتار گلخانه در استان فعال و احداث ۳۰ هکتار گلخانه جدید در دست ساخت است و پرونده احداث ۸۴ هکتار گلخانه دیگر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده.

توسعه گلخانه‌ها به عنوان یک ظرفیت برای توسعه بخش کشاورزی، بهره‌وری منابع آبی و ایجاد اشتغال در استان ضرورت دارد و اسن مهم در شهرستان‌های بن، سامان، شهرکرد، بروجن، خانمیرزا و لرددگان و توسعه باغات نیز در سایر شهرستان‌ها در اولویت قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


همچنین در سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری دو هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی استان اختصاص یافت در همین راستا تامین و توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های گلخانه‌ای در اولویت قرار دارد.

برای توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که تا پایان سال آینده این تسهیلات به طرح‌های گلخانه‌ای اختصاص داده تا بتوان در زمینه توسعه گلخانه در استان گام‌های اثرگذاری برداشته شود.

ابراهیمی از تشکیل انجمن صنفی گلخانه‌داران استان، تشکیل انجمن صنفی پیمانکاران گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت توسعه گلخانه در استان باید زمینه تکنولوزی ساخت گلخانه نیز فراهم شود.

هم‌اکنون میانگین بارش در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است بنابراین برای استفاده از منابع آبی و مدیریت بهتر آب به یک برنامه مدون نیاز است تا بتوان در زمان بروز خشکسالی نیز مدیریت مناسبی بر منابع آبی داشته باشیم.

براساس آمار سال ۹۹ چهارمحال و بختیاری دومین استان از نظر بیکاری در سطح کشور بود که با توسعه گلخانه می‌توان زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرد.

با احداث هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال ۱۵ نفر فراهم و میزان تولید و بهره‌وری آب نیز ۱۰ برابر افزایش می‌یابد که توسعه گلخانه یکی از راه‌های برون رفت استان از چالش موجود از جمله بیکاری و مدیریت صحیح آب است.

چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا میزان انرژی که برای سرمایش نیاز دارد کمتر از سایر مناطق است و بازارپسند بودن محصولات گلخانه‌ای، مصرف بهینه منابع آبی، تولید محصولات خارج از فصل و زودرس و پیش رس کردن محصولات از مزایایی توسعه گلخانه‌ها است.

نخستین همایش گلخانه‌داران چهارمحال وبختیاری به مدت دو روز در مجتمع آفتاب شهرستان بروجن برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.