سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهاد دانشگاهی در جهت ایجاد زیرساخت های نوآوری‌ نرم و فرهنگی حرکت می‌کند

رییس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ماموریت جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی توسعه صنعت در بحث تولید، فروش، بازاریابی و صادرات محصولات موجود است.

آیین «رونمایی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری» با حضور مهندس عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی؛ پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، امید رضایی فر مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم وفناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و فعالان این حوزه، سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این مراسم نوآوری را یک محتوا و موضوع جذاب در همه زمینه‌ها دانست و گفت: گردشگری یک فناوری به شمار می‌رود و امروز در کشور به حوزه‌های مختلف فناوری توجه خوبی شده است.

وی گفت: به‌واسطه زندگی در این دنیای مادی به فناوری‌هایی که وابسته به زندگی سخت‌افزاری ما هستند توجه خوبی شده است، به همین دلیل فناوری‌هایی همچون حمل‌ونقل، غذا، مسکن و ازاین‌دست بسیار خوب توسعه پیداکرده‌اند و شرکت‌های زیادی اقتصاد را در این دیدند تا به سراغ رفع نیاز‌های جسم انسان‌ها حرکت کنند.

به گفته رییس جهاددانشگاهی، امروز در دورانی هستیم که یک اتفاقات تازه در حال اتفاق افتادن است .امروز باوجودآنکه نوع بشر همه امکانات رفاهی را در اختیار دارد، ولی حالش همچنان خوب نیست روح آرامی ندارد، به همین جهت شاهد اتفاقات جدیدی در بحث هنر‌های نو همچون ورود چوب، چرم و سنگ به زندگی آدم‌ها در قالب‌های هنری، تابلوها، کمدها، میز‌ها و ... هستیم.

وی گفت: زمانی فناوری‌های نرم و فرهنگی هنر یا علاقه‌مندی‌های شخصی بودند اما هم‌اکنون این فناوری‌ها اقتصاد دارند و سال‌های آینده شاهد رونق و شکوفایی نوآوری‌ها و فناوری‌های نرم و فرهنگی خواهیم بود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم نوآوری است گفت: نوآوری ترکیب خلاقانه چند فناوری تعریف می‌شود و در کشور فناوری‌ها را خوب توسعه داده‌ایم، اما آنچه امروز به آن نیاز داریم، نوآوری است. به‌واقع باید اندیشید که چه کالا، محصول و خدماتی را می‌توانیم ارائه کنیم که «نو» باشد.

به گفته رییس جهاددانشگاهی، گردشگری، نقاشی، فیلم‌برداری، عکاسی یک فناوری است ادامه داد:، اما ترکیب خلاقانه فناوری‌های گردشگری، فیلم‌برداری، مهارت‌های کامپیوتری همراه با نوآوری گردشگری مجازی را پدید می‌آورند.

 وی گفت: امروز نیازمند این هستیم نوآوری را به‌صورت خاص در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور گسترش دهیم . جهاددانشگاهی دو ماموریت در این حوزه برای خود قائل است. اول توسعه آنچه در صنعت فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور تاکنون اتفاق افتاده است. این توسعه در بحث توسعه تولید، فروش، بازاریابی و صادرات صنایع موجود خواهد بود.

 دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: ماموریت دیگر جهاددانشگاهی حرکت برای ایجاد زیرساخت‌های نوآوری نرم و فرهنگی برای تولید محصولات جدید با توجه به بوم، فرهنگ و نیاز کشور است.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد تا شاهد توفیقات روزافزون جهاددانشگاهی به‌عنوان زیست‌بوم نوآوری نخبگان کشور باشیم. شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را حمایت می‌کنیم 

در بخش دیگر این آیین مهندس عزت‌الله ضرغامی گفت: میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند،این دو یک مجموعه بوده و با یکدیگر مرتبط هستند. آنچه امروز با آن مواجه هستیم یکپارچه‌سازی به‌ویژه در حوزه گردشگری است؛ به‌واقع خدمات مختلف در مکان‌ها و محل‌های مختلف ارائه می‌شود، اما توانمندسازی کاربران از یک‌سو، یکپارچه‌سازی مجموعه این خدمات و دسترسی آسان به آن و ضمنا تقویت و حمایت از آن‌ها به‌طوری‌که بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند از سوی دیگر، مسائل اصلی ماست.

 ضرغامی گفت: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را حمایت می‌کنیم، در راستای تقویت آن‌ها میتوانیم وام و تسهیلات بدهیم و موانع پیش روی آن‌ها را برداریم.

 

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر بتوانیم امروز به نوآوری و فناوری ویژه برسیم همانند میراثی که از گذشته داشتیم در آینده می‌توانیم به آن به‌عنوان یک میراث ساز فرهنگ آینده نگاه کنیم؛ بنابراین امروز باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شویم.

 

وی افزود: در وزارت علوم سعی کردیم با احیای ساختار‌های حمایتی برای مجموعه‌های فناور و نوآور با داشتن یک شبکه گسترده در حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری و فناوری در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مجموعه کارآمد و پویا را راهبری کنیم.

 

رضایی فر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که انتظار داریم این است که مجموعه‌هایی شبیه به پارک صنایع فرهنگی بتواند به یک پیوست برای کلیه فناوری‌هایی که در حال ظهور و بروز است، تبدیل شود.

 

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف افزود: امیدواریم نظام ایده‌ها و نیاز‌ها به همرسانی ایده‌ها در همه حوزه‌ها کمک کند. برخی از نگاه‌های ما به حوزه فرهنگ و هنر باید به موضوع بازآفرینی بازگردد؛ موضوعی که شاید امروز تبدیل به نقاط پنهان در بسیاری از فناوری‌ها در سطح دنیا می‌شود. اگر بتوانیم بازنگری فرهنگی و فناوری را در دستور کار قرار دهیم، مستندسازی در حوزه فرهنگی و تاریخی نیز شکل می‌گیرد.

 

اهمیت کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم وفناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ـ که نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان گردشگری و صنایع‌دستی به همت این پارک در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: با حضور آقای ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اتفاقات خوبی می‌افتد، یکی از کار‌های خوب ایشان کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری است، اصفهان و شیراز بسیار شناخته‌شده‌اند، اما ایشان در سفرهایشان در حال کشف جاذبه‌های گردشگری هستند.

 

او همچنین از این فرصت استفاده کرد و با یادآوری تعطیلی پارک‌ها، سینما، تئاتر و گردشگری در ایام محرم، به جذابیت آیین‌های محرم برای گردشگران خارجی اشاره کرد و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد پیگیر رفع تعطیلی گردشگری در محرم باشد.

 

گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاه توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان برگزار شد و با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پلتفرم «بزنیم بیرون» باهدف توزیع متوازن سفر در سراسر کشور رونمایی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
دکتر احمد امی
۱۰:۱۳ ۱۵ تير ۱۴۰۱
دهقانی فیروزابادی در معاونت تحقیقات دانشگاه ازاد فقط شعار داد ادعا کرد رسانه ای شد خرابه ای برجا گذاشت تا رزومه سازی کند برای ریاست جهاد دانشگاهی.