قوانین جدید باید به تصویب نهایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد. این قوانین شامل دو متن است که کمیسیون اروپا در دسامبر ۲۰۲۰ ارائه کرد و برای مدت کمی بیش از یک سال مورد بحث و گفتگو بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، از یک طرف، تنظیم بازارهای دیجیتالی که باید از رویههای ضد رقابتی جلوگیری کند، از سوی دیگر، مقررات خدمات دیجیتالی که هدف آن تنظیم محتوای آنلاین از طریق وادار کردن پلتفرمهای اصلی به احترام به قوانین و همکاری با تنظیم کنندهها است، از جمله قوانینی است که قرار است تصویب شود.
این دو متن باید با اکثریت آرا توسط نمایندگان پارلمان اروپا که در جلسه عمومی در استراسبورگ در طی رای گیری برنامه ریزی شده که قرار است ساعت ۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ برگزار شود، تصویب شوند.
آندریاس شواب، نماینده آلمانی پارلمان اروپا دیگر کمیسیون اروپا تصمیم گیری نمیکند بلکه خود شرکتها باید ثابت کنند که رقابت آزاد را مجاز میدانند.
این قانون کنترل کمیسیون را بر همه دارائیهای غولهای دیجیتال بدون در نظر گرفتن هدف آنها هموار میکند تا جذب نوآوریهای راهاندازی و خریدهایی با هدف از بین بردن یک رقیب را محدود کند.
قانون مذکور همچنین به پلتفرمهای فروش که سرشار از محصولات تقلبی یا معیوب هستند، میپردازد که میتوانند خطرناک باشد از جمله فروش اسباب بازیهای کودکان که استانداردهای ایمنی را رعایت نمیکنند.
مقررات جدید الزام به حذف سریع هر گونه محتوای غیرقانونی (طبق قوانین ملی و اروپایی) را به محض اطلاع یک پلتفرم از آن، تصریح میکند. این قانون شبکههای اجتماعی را مجبور میکند تا عضویت کاربرانی را که به طور مرتب قانون را نقض میکنند، به حال تعلیق درآورند.
همچنین این قانون سایتهای فروش آنلاین را ملزم میکند هویت تامین کنندگان خود را قبل از ارائه محصولات خود تأیید کنند.