سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جابه جایی منبع آب سیمانی در وسط «تخت خلیل» رزن تنها راه ثبت ملی این بنای تاریخی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های رزن و درگزین گفت: دغدغه حفظ این بنای ارزشمند را داریم، اما منبع آب مانع از ثبت ملی و مرمت بنا شده است.

کمتر کسی آوازه بنای مهجور تخت خلیل را در رزن استان همدان شنیده و از پیشینه آن باخبر است، یک جاذبه تاریخی دیدنی و منحصربه‌فرد که محلی‌ها معتقدند بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، تخت خلیل بنای فراموش شده‌ای است که در روستای هدف گردشگری کاج شهرستان رزن قرار دارد و با وجود اهمیت فراوان نه تنها تاکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده بلکه در آستانه نیز تخریب است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های رزن و درگزین گفت: ما دغدغه حفظ این بنای ارزشمند را داریم، اما منبع آب مانع از ثبت ملی و مرمت بنا شده است.

 تخت خلیل بنایی واجد ارزش است و اگر این بنا ثبت ملی، مرمت و احیاء شود بدون شک نقش مهمی در رونق گردشگری شهرستان خواهد داشت.

شهروز کهیایی گفت: بار‌ها در جلسات مختلف گفته‌ایم منبع آب مانع بزرگی برای ثبت ملی اثر است و این منبع نمی‌گذارد میراث فرهنگی کاری انجام دهد و تا زمانی که فرآیند ثبت ایجاد نشود نمی‌توانیم اقدامات دیگری مثل مرمت و احیای بنا را عملی کنیم.

او گفت: برای جابجایی این منبع آی نیاز به یک میلیاردی هزینه است و در شرایط فعلی بحران آب، تأمین آب روستا هم مشکل است و اگر بخواهیم از درگزین به روستا آبرسانی کنیم به هزینه گزافی نیاز داریم، از طرفی جابجایی منبع به معضل تبدیل شده بنابراین تنها راه این است که منبع آب به قسمت دیگری از روستا هدایت شود.

او گفت: پیگیر جذب اعتبار برای جابجایی منبع از طریق خیرین میراث فرهنگی، فرمانداری، بخش خصوصی و اداره میراث فرهنگی هستیم و اگر این اتفاق عملی شود بنا با وجود آسیب‌های فراوان قابل احیاء خواهد بود و می‌توان طرح مطالعاتی و مرمتی برایش تعریف کرد.

او گفت: میراث فرهنگی با اعتبارات ناچیز از پس تمام بنا‌ها برنمی‌آید با این وجود بنا‌ها را اولویت‌بندی می‌کند و تخت خلیل نیز جزء اولویت ما است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.