سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از ورشکستگی دامداران تا طلب‌های میلیاردی از یک کارخانه لبنیات در ورامین

این روزها کارخانه لبنیات وارنا در ورامین حال روز خوشی ندارد و چرخی که قرار بود بچرخد و هم سفره مردم را خوش آب و رنگ کند و هم جیب کارگران را، امروز در آرامشی عجیب به آهستگی کار می کند.

محمدحسین معصومی، دامدار ورشکسته و طلب‌کار به کارخانه وارنا گفته‌ است: از سال ۹۶ به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان طلب‌کار کارخانه وارنا هستم‌ و تمام گاوهای دامداری خود را به امید پرداخت طلب‌ها و احیای دوباره دامداری از کارخانه وارنا فروخته‌ام؛ اما تمام دارایی‌هایم به تاراج برده‌شدند‌.(جمله طلایی)

معصومی گفت: ما دست به سوی همه مسئولین منطقه دراز کرده‌ایم اما کسی دست ما را نگرفت و در مشکلات خود غرق شدیم.

کارخانه تولید لبنیات وارنا در ورامین که به هزینه شخصی مرحوم حسن توکلی مدیر این کارخانه پرداخت شده در سال ۸۶ افتتاح شد‌.

شیرکوند یکی از دامداران طلبکار می گوید: حدود ۱۰ میلیارد تومان طلب‌کار کارخانه وارنا هستم؛ به همراه تمام دامداران طلب‌کار درخواست خود را به اداره ورشکستی برده تشکیل پرونده داده‌ایم، به تمام ارگان‌های مختلف دولتی کشور روی آوردیم و به مراجع قضایی مراجعه کرده‌ایم؛ اما تا امروز کسی به داد ما نرسید.

با فوت توکلی در سال ۹۱، شایعات در ورامین به گوش رسید که وی فوت نکرده و بدهی‌های کارخانه باعث شده که موضوع فوت او عنوان شود؛ این در حالی‌ است که مراسم تشییع حسن توکلی با حضور پانصد نفر در ورامین برگزار شد.

شیرکوند می گوید: از مسئولین می‌خواهیم همان‌گونه که برای کارخانه وارنا ارزش قائل بوده‌اند، به همان اندازه هم به دامداران و واحد‌های تولیدی توجه کنند؛چرا که دامدار‌ی‌های ورامین چندین برابر کارخانه وارنا کارگر داشته‌ و تماما ورشکست شده‌‌اند.

با فوت توکلی، دوران طلایی کارخانه به پایان رسید و طی پنج سال، فعالیت کارخانه شیر وارنا با اختلال چرخه کاری مواجه شد؛ میزان تولید کاهش و بدهی‌های معوق به دامداران افزایش یافت، تعدادی از کارگران اخراج شدند، اقساط وام دریافت شده معوق شد، بدهی آب، برق، گاز، مالیات و بیمه روی هم انباشته شد و روزانه تعداد زیادی از کارگران با تجمع در مقابل کارخانه و یا فرمانداری ورامین، خواستار تعیین تکلیف خود می‌شدند.

به گفته شیرکوند کارخانه وارنا از ابتدا با تقلب و کلاه‌برداری کارش را شروع کرده و قصدش سوء استفاده از اموال بیت‌المال و فرصت‌های به دست آورده برای سرمایه‌گذاری توسط روسای این کارخانه در خارج از کشور بوده‌‌ است و تمام هدف برای راه‌اندازی واحد‌های تولیدی این بوده که اموال را تبدیل به دلار کنند و از کشور خارج شوند.

پنج خرداد ۱۴۰۰ پس از پنج سال انتظار و با دستور مستقیم آقای رئیسی رییس جمهور وقت، کارخانه شیر وارنا شهرستان ورامین احیا شد و مجددا شروع به کار کرد و قرار بر این بود در خصوص پرداخت طلب‌‌های دامداران توافق شود.

گفتنی است فلاحت مدیر عامل کنونی کارخانه وارنا نیز از سال ۹۶ محکوم به پرداخت طلب‌های دامداران است.

به گفته شیرکوند، توکلی آورده‌ای از خود نداشته‌اند و تمامی اموال بیت‌المال بوده‌؛ تمام رشوه‌خواری‌ و کلاهبرداری حسن توکلی از بانک‌ها، ۴۷۰ میلیارد تومان بوده ؛ همچنین بخش عظیم تمام پول‌های آورده شده را به نام اشخاص مختلف انتقال مالکیت می داد و با این شیوه از صندوق توسعه و از ۶ بانک به جمهوری اسلامی ایران خیانت کرده‌ است.

شیرکوند گفت: از مسئولین می خواهم اگر واقعا صداقت دارند و به فکر واحد‌های تولیدی هستند، همانگونه که به کارخانه‌ها توجه کردند، نسبت به تولید‌کنندگان هم دلسوزی کنند و اموال بیت‌المال را که از سال ۹۶ باقی مانده ‌را برگردانند؛ ما دامداران سود بانکی هم نمی خواهیم. تنها حق خود را می خواهیم، همان مقدار که شیر از دامداری‌های‌مان داده‌‌ایم را با همان کیفیت به ما پس بدهند.

به گفته یکی از کارشناسان دام در ورامین، کارخانه وارنا حتی به اندازه یکی از دکان‌های ماست‌بندی نیز تولید ندارد و با توانایی تولید یک هزار تن شیر در روز، تنها پنج تن تولید لبنیات دارد.

به گفته اعظمی دیگر طلبکار کارخانه وارنا و دامدار ورشکسته ورامین، توکلی مدیر وقت کارخانه وارنا، وام‌های ارزی که از بانک‌ها می‌گرفت را پرداخت نمی‌کرد و برخی اموال کارخانه را نیز که در گرو بانک نبود به فروش می‌رساند و یا انتقال مالکیت اموال به نام اشخاص نزدیک خود می‌کرد که در گرو بانک نرود.

نویزی دیگر طلبکار ورشکسته کارخانه ورانا گفت: ۲۰۰ میلیون تومان به دامداری طلب‌کار هستم؛ دامداری را هنوز از دست‌ نداده‌ام اما لطمه‌ها را هنوز نتوانستم جبران کنم و مجبور شدم گاوهای دامداری را برای پرداخت طلب، با قیمت کم به فروش برسانم.

نویزی گفت: با دستور رئیس قوه قضائیه در سال ۹۷ و بازگشایی دوباره کارخانه به چرخه کاری، پولی به ما داده نشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.