سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی مکانیسمی جدید برای انتقال ویروس های مسری

دانشمندان مکانیسمی جدید برای انتقال ویروس های مسری شناسایی کرده اند.

دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا کشف کرده‌اند که دسته‌ای از ویروس‌ها که باعث بیماری‌های شدید اسهالی می‌شوند، می‌توانند در غدد بزاقی موش‌ها رشد کرده و از طریق بزاق آن ها پخش شوند.

نتایج نشان می‌دهند که مسیر جدیدی برای انتقال این ویروس‌های رایج وجود دارد که سالانه میلیاردها نفر را در سراسر جهان آلوده می‌کنند و می‌توانند کشنده باشند.

انتقال به اصطلاح انتروویروس‌ها از طریق بزاق نشان می‌دهد که سرفه، صحبت کردن، عطسه، اشتراک‌گذاری غذا، ظروف و حتی بوسیدن همگی از منابع انتشار ویروس هستند که البته این یافته‌های جدید هنوز باید در مطالعات انسانی تایید شود.

این یافته ها می توانند به راه های بهتری برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های ناشی از این ویروس ها منجر شوند که می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

مدتی است که محققان می‌دانند انترو ویروس‌هایی مانند نوروویروس و روتاویروس می‌توانند با خوردن غذا یا نوشیدن مایعات آلوده به مدفوع حاوی این ویروس‌ها منتقل شوند.

تصور می‌شد انتروویروس‌ها غده بزاقی را دور می‌زنند و روده‌ها را هدف قرار می‌دهند و بعداً از طریق مدفوع دفع می‌شوند؛ اگرچه برخی از دانشمندان مشکوک هستند که ممکن است راه دیگری از انتقال وجود داشته باشد، این نظریه تا کنون تا حد زیادی آزمایش نشده باقی مانده است.

اکنون محققان باید تایید کنند که انتقال بزاق انتروویروس ها در انسان امکان پذیر است یا خیر. به گفته محققان، اگر این کار را انجام دهند، ممکن است متوجه شوند که این مسیر انتقال نسبت به مسیر سنتی رایج‌تر است.

نیهال آلتان پونته محقق اصلی این مطالعه گفت: این یک منطقه کاملاً جدید است؛ زیرا تصور می شد این ویروس ها فقط در روده رشد می کنند و انتقال انتروویروس های بزاقی لایه دیگری از انتقال است که ما درباره آن نمی دانستیم و این یک روش کاملاً جدید برای تفکر در مورد نحوه انتقال و تشخیص ویروس و مهمتر از همه نحوه کاهش انتشار است.

برای آزمایش این نظریه، محققان نمونه‌های بزاق و غدد بزاقی را از موش‌های جوان جمع‌آوری کرده اند و دریافتند که غدد بزاقی این ویروس‌ها را در سطوح بسیار بالا رونویسی می‌کنند و ویروس‌ها را در بزاق به مقدار زیاد آزاد می‌کنند. آزمایش‌های اضافی به سرعت نظریه ترشح بزاق را تایید کردند.

منبع: وبسایت العین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.