سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛

توجه به موضوع تبیین در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توجه به تبیین را از اولویت‌های واحد‌های این دانشگاه عنوان کرد.

آقای طهرانچی در بیستمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز با ارائه مطالبی درخصوص تبیین، حلقه میانی تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی گفت: الزاماً هر تحول‌خواهی به تحول‌آفرینی ختم نمی‌شود، چرا که در این میان یک حلقه میانی به نام تبیین وجود دارد. اگر تبیین صورت نگیرد تحول‌خواهی در همان نقطه اول حبس می‌شود.

 ابعاد تبیین در حوزه‌های بینشی، گرایشی و کنشی است .

در سطح بینشی شامل تعلیم و تربیت تخصصی، در سطح گرایشی شامل تعلیم و تربیت فرهنگی و اجتماعی و در سطح کنشی شامل تعلیم و تربیت مهارتی است. در واقع تبیین باید بینش‌ساز، کنش‌ساز و گرایش‌‎ساز و درنهایت تعالی‌بخش باشد.

 تبیین غیر از آموزش است و در واقع اهمیت آن بالاتر از آموزش است. لازم است در این زمینه ابعاد مسئله برای دانشجویان باز شده و تبیین برای دانشجویان توسط افراد علیم و حکیم که از علم و حکمت الهی بهره‌مند هستند صورت گیرد.

وی تبیین را یکی از مباحث جدی در حوزه تحول خواند و گفت: مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود در چهاردهم خرداد سه سال پیش، امام خمینی (ره) را تحول‌خواه معرفی کردند و این نکته مهمی است که باید به عنوان الگو موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مظهر تحول‌خواهی در دانشگاه آزاد اسلامی، سند تحول و تعالی دانشگاه است، گفت: بر این اساس برای مظهر تحول‌آفرینی دانشگاه نیز اقدامات صورت گرفته است؛ بنابراین برای تحول‌آفرینی باید به انجام اقدامات مؤثر در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه توجه شود.

وی با اشاره به سیر تحولی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در گام اول بر محور توسعه دانش بود و قرار است در گام دوم خود به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود و دوره میانی در این مبحث دانشگاه با درک مسئله زیست بوم است.

باید دانشگاه به عنوان کانون تعلیم و تربیت قوه عاقله کشور در مباحث چیستی، چرایی و چگونگی مورد توجه قرار گیرد. تربیت علمی و تربیت اخلاقی در کنار هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری تمدن شود.

دانشگاه نباید به گونه‌ای باشد که دانشجویان صرفاً سرگرم کار خود و اساتید نیز سرگرم کار خود باشند. باید در این زمینه تلاش صورت گیرد تا حکایت دانشگاه اینگونه نباشد. در واقع دانشگاه باید مجمع عالمان باشد که علم آن‌ها با توجه به آیات الهی به دست آمده باشد.

 از آنجایی که برای تحقق دانش عمیق نیازمند تفکر هستیم، پس وقتی تاکید می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد از آموزش حافظه‌محور به سمت آموزش عمیق حرکت کند حلقه آن تفکر است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. در واقع حلقه مکمل تولید علم تفکر است.

 وقتی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر ارتقای پاسخگویی و قدرت حل مسئله تأکید می‌شود، به معنای گذار از مسئله‌سازی به مسئله‌یابی است یعنی دانشگاه باید پیرامون خود را ببیند و مسئله‌یابی کند. در واقع قبل از حل مسئله، درک مسئله مهم است. اگر در این زمینه درک باطنی مسئله صورت گیرد شهود اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به رویکرد‌های تحول‌آفرین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، به رویکرد تحول در نظام آموزش اشاره کرد و گفت: در این رویکرد تأکید شده که چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی‌بخش عمیق، کاربردی، فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و... باید صورت گیرد و در این زمینه واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی لازم است توجه جدی به خرج دهند.

 اگر می‌خواهیم واحد‌های دانشگاهی، تأثیر اقتصادی در کشور داشته باشند، باید به سمت صنایع نوآورانه و آموزش مهارت‌های جدید براساس سند آمایش حرکت کنند.

وی با اشاره به نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش‌های مهارتی، گفت: در این دانشگاه رشته‌های مهارتی با تکیه بر سند آمایش راه‌اندازی می‌شود؛ چرا که شعار دانشگاه آزاد اسلامی «دانشگاه بسترساز اشتغال دانش بنیان» است و ما باید در این زمینه حرکت کنیم.

در این گردهمایی دو روزه که در آن روسای استانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور نیز حضور دارند، نشست کمیسیون‌های تخصصی معاونت علوم انسانی و هنر، معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی، معاونت فرهنگی و دانشجویی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی، معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و معاونت علوم پزشکی به صورت همزمان برگزار می‌شود.

همچنین کمیسیون‌های تخصصی مراکز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شامل مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی، مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه، مرکز جذب و امور هیأت علمی، مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی، مرکز امور هیأت‌های ممیزه، مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و مرکز گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی و همچنین کمیسیون تخصصی توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.