سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خواست خدایی:

شعار محرومیت‌زدایی با عملگرایی تعبیر می‌شود

عضو شورای شهر شیراز گفت: شعار محرومیت زدایی با عملگرایی تعبیر می‌شود چرا که آلودگی‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی در چنارراهدار به تبعات وخیم محیط زیستی ختم می‌شود.

افسانه خواست خدایی در چهارمین قرارگاه جهادی میز خدمت که در شهرداری منطقه ۵ شیراز برگزار شد، گفت: شهرداری منطقه ۵ از مناطق محروم کلانشهر شیراز است که از چرخه عمران و سازندگی تا حدودی بازمانده و نیازمند توجه ویژه از سوی دستگاه‌های مختلف است.

او گفت: این منطقه بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که یکی از مشکلات اساسی در سطح این منطقه به معضل فاضلاب صنعتی و خانگی باز می‌شود که در بستر رودخانه چنارراهدار جاری است و زمینه ساز چالش‌های عدیده‌ای برای اهالی منطقه و کلانشهر شیراز شده است.

خواست خدایی گفت: شورای ششم شعار محرومیت زدایی را سرلوحه عملکرد و فعالیت خود قرار داده و در این راستا توجه ویژه‌ای به مناطق محروم دارد. به همین دلیل معضل رودخانه چنارراهدار در کارگروه صیانت از حقوق عامه مورد بررسی قرار گرفته و خروجی این جلسات ۱۸ مصوبه برای حل بحران چنارراه دار بوده است.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ شیراز با تشریح برخی از این مصوبه‌ها گفت: به کارخانه‌های نشاسته سازی فرصت ۸ ماهه‌ای داده شده بود تا نسبت جابجایی کارخانه یا راه‌اندازی تصفیه خانه مشترک اقدام کنند. اما همانطور که پیش بینی می‌شد این واحد‌های صنعتی تاکنون نسبت به بهره برداری از تصفیه خانه اقدام نکردند.

خواست خدایی گفت: آلودگی‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی به تبعات وخیم محیط زیستی انجامیده و سلامت عمومی جامعه را خدشه دار می‌کند، آبفای شیراز همکاری‌های موثری در زمینه تکمیل چرخه فاضلاب و کاهش آلودگی‌های رودخانه چنارراهدار داشته است.

او گفت: کارگروه صیانت از حقوق عامه پس از تبادل نظر و بررسی همه زوایای این بحران به این نتیجه رسید که به کارخانه‌های آلاینده که در مجارت رودخانه چنارراهدار فعالیت می‌کنند مهلت مجدد سه ماهه‌ای داده شود تا نسبت به تهیه زیرساخت‌های لازم اقدام کرده و تصفیه خانه در اسرع وقت راه‌اندازی شود.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: جابجایی کارخانه‌های آلاینده هم در دستور کار است، بر اساس صورتجلسه کارگروه صیانت از حقوق عامه مصوب شد که شهرداری، آب منطقه‌ای و آبفای شیراز طی یک اقدام مشترک نسبت به ایجاد خط لوله و احداث تصفیه خانه اقدام کنند.

خواست خدایی در بخش دیگری از سخنانش به یکی از چالش‌های جدی شهرداری منطقه ۵ اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی این منطقه به کمبود روشنایی معابر باز می‌گردد و متاسفانه این مساله چالش‌های عدیده‌ای را در حوزه ایمنی و امنیت برای شهروندان بوجود آورده است. به همین دلیل از شرکت برق درخواست شد تا در اسرع وقت نسبت به تامین روشنایی معابر اقدام کند.

او گفت: در محدوده و حریم شهرداری منطقه ۵ شیراز شاهد ساخت ساز‌های غیرقانونی هستیم که زمینه ساز اسیب‌های متعددی است. به منظور پیشگیری از این موارد نیازمند همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با شهرداری به صورت گسترده تری هستیم.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از آموزش و پرورش انتظار می‌رود توجه بیشتری به زیرساخت‌های آموزشی که در سطح منطقه دو قرار دارد، داشته باشد و نسبت به نوسازی مدارسی که مدت‌ها از زمان تعطیلی و مخروبه شدن آن‌ها می‌گذرد، اقدام کند.

شهردار منطقه ۵ شیراز نیز گفت: پیگیری مطالبات مردمی در سومین حرم اهل بیت (ع) یکی از رسالت‌های مهم و بنیادین مدیریت شهری است که اهتمام ویژه‌ای به آن داریم.

رضا مسعودی گفت: در این منطقه با مشکلات ریشه‌دار و عمیقی روبه‌رو هستیم، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در این منطقه به رودخانه چنارراهدار باز می‌گردد که از دیرباز مورد سوءاستفاده عده‌ای از سودجویان قرار گرفته است.

او بخشی از آلودگی‌های چنارراهدار را مربوط به سرریز شدن فاضلاب‌های چهار کارخانه نشاسته‌سازی به رودخانه عنوان کرد و گفت: آلودگی‌های رودخانه چنارراهدار به چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های محیط زیستی، بهداشت، سلامت، بحران‌های اجتماعی و مواردی از این دست انجامیده است.

مسعودی با اشاره به این موضوع که اهالی مظلوم منطقه ۵ که در مجاورت رودخانه چنارراهدار ساکن هستند به‌واسطه این معضل با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، عنوان کرد: شهرداری منطقه ۵ با توسل به راهکار‌های قانونی در تلاش است تا کارخانه‌های نشاسته‌سازی را مجاب کند که پساب‌های خود را به رودخانه وارد نکنند و با احداث تصفیه خانه‌های لوکال این بحران را مدیریت کنند.

شهردار منطقه ۵ شیراز با اشاره به این موضوع که در قالب قرارگاه شهید شیبانی مطالبات مردمی که برای سالیان طولانی بر زمین مانده بود را پیگیری می‌کنیم، گفت: مجموعه مدیریت شهری همکاری‌های همه جانبه‌ای را با مجتمع‌های صنعتی که در این محور قرار گرفته‌اند انجام داده است. تکلیف شهرداری شده بود که مسیری برای احداث شبکه گاز برای کارخانه‌ها در نظر گرفته شود که این مسئله انجام شده و کارخانه‌ها بخشی از تجهیزات لازم را برای احداث تصفیه خانه تهیه کرده و ظرف سه ماه آینده باید به بهره‌برداری برسد.

مسعودی یکی دیگر از مشکلات منطقه را روشنایی معابر اعلام کرد و افزود: بسیاری از خیابان‌ها و محلات از روشنایی کافی برخوردار نیستند و این امر تردد شبانه را برای شهروندان با مشکلات زیادی در حوزه‌های ایمنی و امنیت ایجاد می‌کند.

او خواستار رسیدگی اداره برق به این چالش پیش روی مردم شد و گفت: با تأمین روشنایی معابر شاهد افزایش ایمنی و امنیت در محلات خواهیم بود و از بسیاری از حوادث پیشگیری خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: یکی دیگر از مشکلات در سطح شهرداری منطقه ۵ شیراز به وجود ضایعات فروشی‌هایی باز می‌شود که در دل بافت مسکونی به فعالیت پرداخته و مشکلات زیادی را برای شهروندان پدید می‌آورند. به همین دلیل باید زمینه انتقال این صنف به سایت‌هایی که در خارج از شهر برای فعالیت آن‌ها در نظر گرفته شده را تسریع کرد.

شهردار منطقه پنج شیراز خواستار هم‌افزایی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برای ساماندهی فعالیت‌های ضایعاتی‌ها شد و اظهار کرد: فعالیت در عرصه جمع آوری و فروش ضایعات شغل پردرآمدی محسوب می‌شود که این امر عده‌ای را وسوسه می‌کند تا با به فراموشی سپردن بهداشت عمومی، به این امر مبادرت ورزند.

مسعودی گفت: حضور اتباع بیگانه در سطح شهرداری منطقه ۵ شیراز زیاد است و این امر به معضلات عدیده‌ای خواهد انجامید، بسیاری از اتباع بیگانه در این منطقه به جمع آوری زباله‌ها پرداخته و پس از جداسازی مواد قابل بازیافت، باقی مانده پسماند را در کنار خیابان رها کرده که این امر منجر به مشکلات فراوانی برای شهروندان و شهرداری خواهد شد.

شهردار منطقه پنج شیراز یکی دیگر از مشکلات این منطقه را ساخت و ساز‌های غیرمجاز بیان و گفت: از امور اراضی تقاضا داریم تا با توسل به قانون به یاری شهرداری آمده و نقش مثبتی در ساماندهی این معضل فزاینده ایفا کند تا بتوانیم مشکلات فزاینده‌ای که در حال گسترش است را مدیریت کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.