سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبرداد:

تایید ۲۵ راهکار برای کاهش آلودگی هوای اراک

مصطفوی گفت: سناریو‌های کاهش آلودگی هوای اراک تدوین شده است.

سیدمهدی مصطفوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در مورد آلودگی هوای اراک و استان مرکزی مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

طرح بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک انجام شده و سناریو‌های کاهش آلودگی هم تدوین شده که در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی مطرح شده است.۰

در آخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی مقرر شد با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط و سمن‌ها این سناریو‌ها بومی سازی شود که ۲۵ راهکار برای کاهش آلودگی اراک به تایید رسیده و امیدواریم اجرایی شود.

از ابتدای امسال تا امروز متاسفانه ۵۱ روز آلوده در استان ثبت شده که سال گذشته در این بازه، ۳۰ روز بوده و مجموع روز‌های آلوده سال گذشته ۱۶۵ روز بوده است که امیدواریم امسال از این رقم گذر نکنیم.

در خصوص بررسی اجرای قانون هوای پاک، سازمان حفاظت از محیط زیست کشور سامانه‌ای را طراحی و اجرا کرده که تمامی دستگاه‌هایی که در این قانون دارای مسئولیت هستند، باید اطلاعات خو د را بارگذاری کنند که روش ساده‌ای نیز در این سامانه لحاظ شده است.

تا پایان فروردین ماه دستگاه‌ها اطلاعات خود را برای بارگذاری ارائه دادند که ۵۷ درصد بارگذاری در استان انجام شده بود و مجددا مهلتی از ابتدای خرداد تا ۲۳ خرداد تمدید شد که سایر دستگاه‌ها این اطلاعات را بارگذاری کنند.

۵۷ درصد عوامل ایجاد آلودگی اراک مربوط به خودرو‌ها است و در حوزه از رده خارج کردن خودروها، قانون تعبیر مناسبی نداشته؛ در گذشته سن فرسودگی خودرو داشتیم، اما با تغییر قانون سن فرسودگی خودرو برای خوردو‌هایی است که نتوانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند.

در ماده ۶ قانون هوای پاک بر الزام معاینه فنی خودرو‌ها تاکید شده که متاسفانه وضعیت معاینه فنی خودرو‌ها در استان وضعیت مناسبی نیست و تعداد خودرو‌های فاقد معاینه زیاد است، در قانون آمده به ازای هر روز تردد خودرو‌های بدون معاینه باید جریمه ثبت شود.

اگر این جریمه اعمال شود قطعا اثر بازدارندگی مهمی خواهد داشت، اما موردی از جرائم خودرو‌ها در این موضوع انجام نشده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.