سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید ها و نبایدهای جلوگیری از گرمازدگی در روزهای داغ تابستان

متخصص طب اورژانس گفت: مصرف میوه و سبزیجات که خاصیت نگهدارنده مایعات در بدن دارد در مقابل با گرما زدگی کمک کننده است.

شیوا صمصام شریعت گفت: گرمازدگی پدیده ای است که با تشدید گرمای هوا در فصول گرم سال بویژه فصل تابستان اتفاق می افتد و می توان با انجام برخی راهکار تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

به گفته او با تشدید گرمای هوا باید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چایی پررنگ پرهیز کرد چراکه این نوشیدنی ها موجب دفع مایعات بدن می‌شود، همچنین مصرف میوه و سبزیجات که خاصیت نگهدارنده مایعات در بدن دارد در مقابل با گرما زدگی کمک کننده است.

چه کنیم تا از خطرات احتمالی گرمازدگی دور بمانیم؟

متخصص طب اورژانس معتقد است:افرادی که مجبور به کارکردن در تابش مستقیم خورشید هستند می‌توانند با بستن پارچه مرطوب بر روی ناحیه سر و یا قفسه سینه از گرمازدگی پیشگیری کنند، تبخیر رطوبت پارچه باعث کاهش دمای بدن در ناحیه‌ای که پارچه بر روی آن است می‌شود.

صمصام شریعت می‌گوید:  یکی دیگر از راهکار‌های جلوگیری از گرمازدگی تهیه سایبان‌هایی است که بعد از فعالیت در اوج گرما می‌توان استفاده کرد.

او  زمان ۱۲  تا ۴ بعدازظهر را گرم ترین ساعات روز دانست و گفت :توصیه می‌شود شهروندان بویژه کودکان ، سالمندان، خانم‌های باردار و کسانی که دچار بیماری‌های مضمن هستند در ساعات گرم روز بجز برای انجام کار‌های ضروری  از خانه خارج نشوند.

علائم گرمازدگی چیست؟

او گفت: علائمی همچون گیجی، احساس سبکی در سر، تهوع و استفراغ‌های مکرر و عدم تمرکز در انجام کار‌ها نشانه های اولیه گرمازدگی است.

به گفته او:افرادی که دچار گرمازدگی شدند، اما علائم مکرر تهوع و استفراغ را ندارند و دچار علائم خفیف  مانند احساس سبکی در سر و ضعف و بی حالی هستند با استفاده از مایعات زیاد بهبود می یابند البته توصیه می‌شود مایعات در حجمی کم و در دفعات زیاد استفاده شود. اما اگر در فردی علائم گرمازدگی تشدید شد باید حتما در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه نماید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.